Pitch deck — Twój podstawowy oręż w walce o inwestora

W rozmowach inwestorskich możesz użyć wielu środków, by skutecznie zaprezentować siebie i swój biznes. Z pewnością jednym z najlepszych narzędzi, jakie warto mieć do dyspozycji, jest pitch deck.

Co kryje się pod pojęciem pitch deck?

Pitch deck to forma prezentacji biznesowej, która w maksymalnie kilkunastu slajdach przedstawia Twój biznes oraz jego cele. Najczęstszym zadaniem pitch decka jest przekonanie odbiorcy do zainwestowania w daną firmę. Jak osiągnąć ten cel?

Przede wszystkim Twój pitch deck musi zaciekawić adresata. Tym samym, dobry deck musi być zwięzły (polecamy nie przekraczać 15 slajdów), spójny oraz musi pokazać, że masz przemyślaną wizję rozwoju swojego biznesu. Zanim zaczniesz tworzyć pitch deck dla swojego biznesu, warto rozpisać plan, wedle którego będziesz pracować.

Oto kilka elementów, które Twój pitch deck powinien zawierać:

Prezentacja firmy — opisz jednym zdaniem czym i dlaczego zajmuje się Twoja firma oraz pokaż jej logo/identyfikacje graficzną.

Prezentacja i rozwiązanie problemu — pokaż istniejący rynkowy problem oraz przedstaw rozwiązanie tego problemu, które dostarcza właśnie Twój biznes. Im prościej przedstawisz wspomniany problem oraz im łatwiejsze do zrozumienia będzie Twoje rozwiązanie, tym lepiej.

Przedstaw swój produkt/usługę — szczegółowo pokaż, co wyróżnia Twoją propozycję, jakie są jej charakterystyczne cechy i główne zalety.

Zaprezentuj potencjalny rynek — im większy jest potencjalny rynek, który możesz podbić, tym lepiej. Spora grupa inwestorów skupia się na wyszukiwaniu biznesów, które są skalowalne, czyli mają bardzo duży potencjał na zwielokrotnienie swoich przychodów. Zazwyczaj owa skalowalność związana jest z wielkością rynku, na którym operuje dana firma. Im większy rynek, tym większy potencjał wzrostu i tym większe potencjalne zyski dla inwestorów.

Konkurencja — oczywiście im bardziej atrakcyjny jest dany rynek, tym więcej znajdzie się chętnych do jego zagospodarowania. Zarysuj, kim jest Twoja konkurencja, pokaż, co robi dobrze, a co mogłaby zrobić lepiej. Pokaż też, co Twoja firma będzie robiła lepiej od tych, które już mają stabilną pozycję na rynku.

Zespół — bardzo często to właśnie wiarygodny zespół jest czynnikiem, który przekonuje potencjalnego inwestora do wyłożenia pieniędzy. Wybierz maksymalnie cztery kluczowe dla Twojego przedsiębiorstwa osoby i przedstaw je na tym slajdzie. Opisz ich doświadczenie i kompetencje.

Finansowanie — pamiętaj, by w swoim pitch decku zawrzeć potrzeby finansowe Twojego przedsiębiorstwa. To clou całej prezentacji. Napisz, ile pieniędzy potrzebujesz oraz pokaż, na co jej przeznaczysz.

To podstawowe aspekty, jakie powinien zawierać Twój pitch deck. Powyższa lista nie wyczerpuje jednak całkowicie tematu. Więcej o przygotowaniu pitch decka od A do Z znajdziesz na blogu platformy crowdfundingowej Emiteo, która opublikowała artykuł: Pitch deck — do czego służy i jak zrobić go dobrze?

Nawet największe firmy zaczynały kiedyś jako startupy

A jako startupy musiały w pewnym momencie swojego istnienia ubiegać się o zewnętrzne finansowanie. Nawet tacy giganci jak Facebook, Airbnb czy Uber na początku swojej działalności byli zmuszeni szukać inwestorów, którzy uwierzyliby w ich wizję. To właśnie pitch deck był jednym z tych narzędzi, które pozwoliło tym firmom zebrać setki tysięcy, a nierzadko i miliony dolarów. Właśnie te zebrane wówczas pieniądze sprawiły, że wspomniane firmy są znane w każdym zakątku naszego globu.

Jak wyglądały ich pitch decki? O tym dowiesz się z artykułu: Jak zrobić skuteczny pitch deck? Osiem przykładów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here