VAT jest powszechnie stosowanym podatkiem na terenie Unii Europejskiej, w tym w Niemczech. Wielu właścicieli firm obowiązuje rejestracja i regularne składanie deklaracji VAT. Jednak niemiecki system podatkowy ma szereg wymagań i przepisów, z którymi warto się zapoznać przed rozpoczęciem działalności. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę, przed zarejestrowaniem się do VAT-u w kraju UE.
Kiedy należy zarejestrować się w systemie VAT w Niemczech?
W Niemczech obowiązek rejestracji w systemie VAT zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj działalności gospodarczej, wysokość dochodu, charakter działalności, a także czy dany biznes jest prowadzony na terytorium Niemiec, czy z zagranicy.
Dla przykładu – polski przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż wysyłkową i korzysta z platformy Amazon FBA, będzie miał obowiązek rozliczenia VAT w Niemczech, gdy wartość tej sprzedaży przekroczy limit zwolnień dla tego kraju. Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca chce rozpocząć sprzedaż wysyłkową z magazynu w innym państwie niż to, gdzie zakupiono towar, może być również objęty obowiązkiem rejestracji do VAT.
Istnieją jednak możliwości optymalizacji opodatkowania z uwagi na różnice między stawkami VAT w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Warto skonsultować się z ekspertami, wybierając np. biuro, które prowadzi rachunkowość w Oleśnicy, aby znaleźć najkorzystniejszy sposób opodatkowania sprzedaży za granicą jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Dzięki temu przedsiębiorca uniknie niepotrzebnych kosztów i problemów związanych z obowiązkami podatkowymi.
Jak przeprowadzana jest rejestracja w systemie VAT w Niemczech?
Często padają pytania o to, jakie formalności podatkowe trzeba wypełnić, przed rozpoczęciem działalności w kraju UE. Cała procedura powinna rozpocząć się od określenia obowiązków podatkowych oraz wyboru najkorzystniejszego sposobu rozliczania. Następnie należy sprawdzić, kiedy działalność przedsiębiorcy będzie podlegała rejestracji do VAT-u. Istnieją sytuacje, w której dana firma może zostać zwolniona z tego obowiązku.
Jeśli jednak tak się nie stanie, rejestracja do VAT w Niemczech odbywa się poprzez złożenie odpowiedniego formularza do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca powinien wypełnić formularz, podając swoje dane oraz informacje na temat rodzaju prowadzonej działalności.
Po zarejestrowaniu w systemie przedsiębiorca otrzymuje numer identyfikacyjny VAT (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer). W przypadku sprzedaży towarów i usług za granicą właściciel firmy powinien posługiwać się numerem VAT UE, który pozwala na korzystanie z tzw. odwrotnego obciążenia.
Co jeszcze warto wiedzieć o VAT w Niemczech?
W Niemczech obowiązują tak naprawdę trzy stawki podatku VAT: stawka podstawowa 19%, stawka zmniejszona 7% (dotyczy np. wybranych produktów spożywczych, książek czy usług stomatologicznych) oraz stawka zredukowana 0%, która jest związana z transportem wewnątrzwspólnotowym i międzynarodowym. Przedsiębiorca musi określić właściwą stawkę VAT, a następnie doliczyć ją do ceny produktu lub usługi.
Na tym jednak jego obowiązki podatkowe się nie kończą. VAT trzeba również rozliczać i składać deklaracje za poszczególne okresy. Dlatego już na samym początku prowadzenia działalności warto sięgnąć po pomoc specjalistów, praktykujących rachunkowość w Oleśnicy, którzy pomogą zarówno w rejestracji do VAT w Niemczech, jak i bieżącym rozliczeniu sprzedaży.