Dyrektywa o sygnalistach – jak dostosować się do wytycznych i stworzyć bezpieczny kanał dla sygnalisty?

Dyrektywa o ochronie sygnalistów oraz rządowy projekt ustawy o osobach zgłaszających naruszenia określa wymagania dla podmiotów publicznych i prywatnych. Powinny one wprowadzić stosowne rozwiązania, które uchronią zgłaszającego przed działaniami odwetowymi.

Dyrektywa o sygnalistach – kto musi się do niej ustosunkować

Przepisy dotyczące ochrony sygnalistów zobowiązują podmioty do wprowadzenia adekwatnych rozwiązań. Najważniejszy jest regulamin przyjmowania zgłoszeń, który powinien wskazywać zasady postępowania. W procedurze przyjmowania zgłoszeń regulujemy sprawę odpowiedzialności, sposobów postępowania oraz terminów określonych działań. Wskazujemy również sygnaliście jakie kierunki działania są dla niego dostępne. Precyzujemy jakie są warunki ochrony, jak również jakie prawa mu przysługują w związku z dokonaniem zgłoszenia.

Jak stworzyć anonimowy i bezpieczny kanał zgłoszeniowy dla sygnalisty?

Bardzo ważnym aspektem tworzenia systemu ochrony sygnalisty jest wybór odpowiedniego kanału zgłoszeniowego. Przepisy dopuszczają przyjmowanie zgłoszeń zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych w formie ustnej lub pisemnej. Czy przyjmowanie zgłoszeń telefonicznie lub z wykorzystaniem tradycyjnej poczty i poczty elektronicznej jest właściwe? Dyrektywa i projekt ustawa dopuszcza takie formy przyjmowania zgłoszeń. Należy jednak się zastanowić, czy stosując te rozwiązania jesteśmy w stanie zachować poufność, dostępność i integralność przetwarzanych w tym celu danych. Informacje o naruszeniach mogą trafiać do nas różnymi kanałami, jak również mogą przypadkowo dostać się w ręce osób nieupoważnionych do przyjmowania tych informacji. Czy uda nam się wtedy z należytą starannością zająć działaniami następczymi i będziemy w stanie uchronić sygnalistę przed działaniami odwetowymi?

Dobrym rozwiązaniem spełniającym wszystkie wymagania przepisów o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa jest aplikacja dostępna na https://sygnalista24.info/, która dedykowana jest tylko do przyjmowania zgłoszeń. Dostęp do systemu mają tylko upoważnione i przeszkolone osoby, przesyłanie danych opiera się o najnowsze techniki szyfrowania, anonimowość osoby dokonującej zgłoszenia jest w pełni zachowana. Wszystkie informacje są w pełni bezpiecznie przechowywane w serwerach rozmieszczonych na terenie UE, a konkretnie w Polsce.

Poprzedni artykułJak skonfigurować i wykonać przelew na telefon BLIK? Najważniejsze informacje dla użytkownika
Następny artykułDlaczego warto korzystać z automatyki przemysłowej?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj