Jakie są najważniejsze zasady przygotowania budżetu firmy?

Ustalanie budżetu w przedsiębiorstwie to złożony, lecz niezwykle istotny proces. Umiejętne rozporządzanie zasobami finansowymi skutkuje lepszą organizacją posunięć biznesowych i warunkuje podejmowanie skutecznych decyzji na szczeblu kierowniczym. Sprawdź, jakich zasad należy bezwzględnie przestrzegać podczas planowania wydatków i dysponowania zyskami. Dowiedz się również, jaką rolę w budżetowaniu odgrywa outsourcing obowiązków dyrektora finansowego do zewnętrznego podmiotu.

Budżet przedsiębiorstwa – podstawowe zasady jego tworzenia

Pierwszym krokiem na drodze do opracowania budżetu staje się wydzielenie odpowiedniej przestrzeni czasowej. Natłok zadań w firmie nie sprzyja spokojnemu planowaniu. Mimo to zdecydowanie warto wyrwać kilka dni z napiętego harmonogramu przed zakończeniem roku kalendarzowego i poświęcić je na inżynierię finansową.

Druga zasada mówi o przydzieleniu konkretnych zadań do poszczególnych osób. Rozmycie odpowiedzialności to prosta droga do nieefektywnego budżetu. Należy zapewnić przejrzysty podział obowiązków i wyznaczyć doświadczonego kierownika. Zdajemy sobie sprawę, że nie każde przedsiębiorstwo dysponuje działem wyspecjalizowanym w planowaniu finansowym. To podstawowy powód, dla którego zewnętrzny dyrektor finansowy staje się tak pożądaną usługą. Jego sprawczość zarządcza, ekspertyza i doświadczenie owocują wypracowaniem szczegółowego planu finansowego.

Dyrektor zewnętrzny spogląda na sytuację w firmie z perspektywy osoby trzeciej, dzięki czemu może na chłodno ocenić postępujące w niej procesy. Kreatywna sprawozdawczość i myślenie życzeniowe w działach sprzedaży doprowadziło już do wielu problemów przy realizacji założeń budżetowych. CFO spoza struktur danego podmiotu z łatwością wychwyci nierealne założenia i ostudzi zapędy budżetowe, które nie mają pokrycia w faktach.

Budżetowanie w przedsiębiorstwach – sprawdzone wskazówki

Oto kilka cennych rad, dzięki którym tworzenie budżetu i sprawozdawczość zarządcza zyskają na skuteczności:

  • zapewnij krótkie interwały czasowe między poszczególnymi założeniami,
  • uwzględnij podpisane kontrakty na przyszły rok,
  • określ cele i zapisz narzędzia do kontroli ich realizacji,
  • wykonaj rzetelną kalkulację prawdopodobnych przychodów,
  • rozpisz możliwe źródła finansowania inwestycji,
  • zidentyfikuj zmienne, które mogą wpłynąć (pozytywnie lub negatywnie) na możliwość wykonania przyjętych założeń.
  • opieraj się na konkretnych danych historycznych.

Szczegółowe rozwiązania wchodzą w zakres obowiązków dyrektora finansowego, który musi wdrożyć zasady w realia danego przedsiębiorstwa. Zewnętrzny CFO to usługa zarządcza w obszarze finansów o ogromnym wpływie na sprawozdawczość i budżetowanie.

Odwiedź stronę https://cfoconsulting.pl/, gdzie znajdziesz szczegółowy opis zadań CFO w ramach stałego pakietu. Zyskaj dostęp do zaawansowanych modeli działalności operacyjnej i planów strategicznych. Zewnętrzny dyrektor finansowy umożliwia osiągnięcie spektakularnych oszczędności przy jednoczesnym zachowaniu tej samej jakości pracy co specjalista in-house.

Poprzedni artykułKurs Angielski biznesowy – dlaczego warto odbyć kurs?
Następny artykułCo zmieni w Twojej firmie wdrożenie kart lojalnościowych?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj