SEO i SEM – poznaj różnice. Co będzie lepsze dla firmy?

SEO i SEM to dwa pojęcia, z którymi na co dzień spotykają się przedsiębiorcy prowadzący własną działalność w Internecie. Tak naprawdę zarówno SEO jak i SEM to nic innego jak dwa, niezwykle popularne narzędzia, które są nad wyraz chętnie wykorzystywane do promocji witryn w sieci. Niestety, wiele osób błędnie uważa, że pojęcia te można stosować zamiennie, jednak w odniesieniu do marketingu internetowego, znacznie się one od siebie różnią. Co to więc jest SEO, a co to jest SEM i które rozwiązanie lepiej sprawdzi się dla firmy? Zapraszamy do lektury naszego poradnika, który powstał we współpracy z Adrianem Biernackim – CEO agencji reklamowej: https://projectspace.pl/.

Co to jest SEO?

Zacznijmy od wyjaśnienia pierwszego z terminów, którym jest SEO. Z języka angielskiego Search Engine Optimization, jest jednym z narzędzi marketingu internetowego, skupiającego się na wyszukiwarkach. SEO jest przedsięwzięciem długofalowym, na którego efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy. SEO bada strukturę, a także i zawartość serwisu. Ma to pomóc w tym, że algorytmy Google, będą wstanie daną witrynę lepiej zrozumieć, a tym samym wynieść ja na odpowiednio wysokie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania. Można więc powiedzieć, że głównym zadaniem SEO zapewnienie stronie odpowiedniej architektury, a także struktury i treści, która będzie bogata w dobrane frazy kluczowe. Warto wiedzieć, że można wyróżnić dwa rodzaje SEO:

  • on-site- czyli optymalizacja strony w zakresie jej treści, struktury, a także dobrania fraz kluczowych, innymi słowy można powiedzieć, że SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, by maksymalnie zwiększyć ich widoczność w wyszykiwarce.
  • off-site- są to wszystkie działania, które wspierają optymalizację strony z zewnątrz. Zalicza się do nich np. pozyskiwanie linków z witryn o podobnej tematyce, które już posiadają odpowiednią pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Co to jest SEM?

SEM to jedno z drugich, niezwykle popularnych narzędzi marketingu internetowego. Znów jest to skrót od pierwszych słów angielskiego wyrażenia Search Engine Marketing. Jest to więc również szeroko pojmowany marketing w wyszukiwarkach. Innym słowy, można powiedzieć, że SEM jest szeregiem działań o promocyjnym wydźwięku, które mają przede wszystkim pozytywnie wpłynąć na pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak to co odróżnia SEM od SEO jest to, że w ramach działań SEM dopuszczalne są również działania w ramach płatnych wyników wyszukiwania, a także organicznych i naturalnych. SEM oczywiście jest pojęciem o znacznie szerszym zasięgu niż SEO, które nieodłącznie wiąże się jedynie z organicznymi wynikami wyszukiwania. SEM to również ogólnie rozumiany proces marketingowy, którego głównym zadaniem jest przekierowanie ruchu sieciowego, na reklamowane witryny. Można powiedzieć, że do najważniejszych działań SEM można zaliczyć:

  • optymalizacje
  • pozycjonowanie stron internetowych
  • kampanie zarówno artykułów jak i sponsorowanych linków

SEM jest szeregiem działań globalnym, którego poszczególne fragmenty najlepiej funkcjonują w kolektywie.

SEO czy SEM- co jest lepszym rozwiązaniem dla firmy?

Wiele firm codziennie staje przed ogromnym dylematem odnośnie tego, czy lepiej jest skupić swoje wysiłki na działaniach SEO czy na działaniach SEM? Okazuje się, że oba te działania marketingu internetowego są niezwykle ważne w przypadku chęci skierowania ruchu na daną witrynę. Warto w tym momencie wspomnieć, że to właśnie SEO wydaje się być korzystniejszym rozwiązaniem, gdyż daje ono wyższą jakość klienta, a także gwarantuje niższe koszty w porównaniu z SEM. Postawienie na SEO z pewnością wydaje się rozsądnym rozwiązaniem w przypadku niewielkich firm, które nie dysponują pokaźnym budżetem reklamowym. Tak naprawdę w pierwszej kolejności warto poświęcić czas na wypracowanie odpowiedniej strategii marketingowej, która będzie dopasowana do przedsiębiorstwa, zanim podejmie się decyzję odnośnie tego czy SEO, a może jednak SEM sprawdzi się lepiej. Niemniej jednak jeśli przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na tym, by zwiększyć rozpoznawalność marki, to o wiele poradzi sobie z tym SEM, który jest szeregiem działań na wielu płaszczyznach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here