Do 25 maja 2018 r. wszystkie podmioty, które w jakikolwiek sposób posługują się naszymi danymi osobowymi, zobowiązane zostały do wprowadzenia nowej polityki ich ochrony i przetwarzania.
Szeroko dyskutowane zmiany związane z wprowadzeniem RODO dostrzegliśmy wszyscy. Sprostać im musiały również firmy działające w sektorze szybkich pożyczek online. Większość z nich, szczególnie jeśli mowa o profesjonalnych podmiotach, nie miała problemów z wdrożeniem unijnych dyrektyw. A to z korzyścią dla 1,5 mln klientów, którzy, według raportu rynkowego, korzystają akurat z tej formy pożyczek.
Jakie zmiany przyniosło RODO na rynku szybkich pożyczek online?
Każdy z pożyczkobiorców, a zatem klientów przystępujących do transakcji, powinien otrzymać szczegółową informację na temat tego: kto jest administratorem jego danych, w jakim celu są one gromadzone i jakiego typu są to dane, np. adres zamieszkania, nr konta bankowego, dane o zadłużeniu czy wynagrodzeniu. Tu warto zaznaczyć, że RODO rozszerzyło i uściśliło samą definicję danych osobowych. Oprócz twardych danych, jak wyżej wymienione, znajdują się tu również adresy IP, adresy e-mail, informacje zawarte w profilach społecznościowych, a nawet czynniki ekonomiczne, kulturowe czy psychiczne, które umożliwiają zidentyfikowanie osoby.
Druga ważna sprawa, z którą zetkną się korzystający z pożyczek przez Internet, to otrzymanie jasnej informacji: w jaki sposób ich dane będą przetwarzane. Jeśli kredytodawca ma zamiar użyć danych np. w celu weryfikacji wniosku kredytowego, powinien określić dlaczego i w jakich instytucjach ich użyje.
Ostatnia z istotnych spraw – na każde z tych działań, z osobna, klient powinien wyrazić zgodę. Zatem pożyczkobiorca powinien otrzymać dokument, zredagowany w zrozumiałym, zwięzłym języku, by świadomie podjąć decyzję o tym czy chce, czy też nie, do określonych celów udostępnić swoje dane. Co więcej, klient ma wgląd do swoich danych, może je korygować, a nawet poprosić o ich pełne usunięcie – jest to tzw. prawo do bycia zapomnianym.
Jak RODO wpłynęło na jakość usług firm udzielających szybkie pożyczki online?
Klienci instytucji finansowych oferujących pożyczki przez Internet mogą się spodziewać przede wszystkim obsługi klienta na wyższym poziomie, bo same wymogi związane z ochroną ich danych osobowych automatycznie powinny wznieść się na wyższy poziom. Po drugie, zasady dotyczące posługiwania się danymi są bardziej przejrzyste, lepiej zrozumiałe. I na koniec, klienci zyskują pewność, że ich dane nie zostaną wykorzystane przez podmioty trzecie na zasadzie udostępnienia ich w celach marketingowych, np. partnerom biznesowym instytucji, która nimi dysponuje. Na to firma potrzebowałaby osobnej zgody.