Robotyzacja procesów biznesowych: czy zmiany mogą zaszkodzić pracownikom?

Robotic Process Automation to idealne rozwiązanie dla wszystkich organizacji dostrzegających schematyczne i powtarzalne procesy, które ze względu na zaangażowanie pracowników generują duże koszty. Czy jednak usprawnienie w postaci wdrożenia robotyzacji będzie oznaczało redukcję zatrudnienia?

RPA – roboty zamiast pracowników?

Robotyzacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie jeszcze kilkanaście lat temu była trendem, na które stać było jedynie najlepiej rozwinięte przedsiębiorstwa. Jednak wraz z popularyzacją technologii SI i uczenia maszynowego, a także zmniejszeniem kosztów wdrożenia takiego rozwiązania, RPA staje się powoli koniecznością dla tych firm, które liczą na utrzymanie swojej przewagi konkurencyjnej w branży.

O zaletach i perspektywach Robotic Process Automation wszyscy wiemy bardzo dużo. Jednak równie często zagrożenie wspomina się o ryzyku zwalniania pracowników, którzy ze względu na zautomatyzowanie znacznej części pracy nie będą już potrzebni. To właśnie jedna z najgłośniej podnoszonych wad nowoczesnych technologicznych innowacji. Czy aby na pewno skutkiem ubocznym wprowadzenia robotyzacji jest redukcja etatów?

Czy wdrożenie RPA jest równoznaczne ze zwalnianiem pracowników?

Pracownicy, którzy słyszą zapowiedzi o zautomatyzowaniu obszarów realizowanych przez kadrę, z reguły reagują na takie informacje strachem i buntem. W końcu dla nich jest to jasna informacja – Twoje usługi nie będą już potrzebne, a w Twoje miejsce wdrożymy robota, który pracę zrobi taniej, lepiej i szybciej.

Taka konsekwencja wprowadzenia technologii RPA jest jednak zaledwie śladowa, czego dowodem jest rosnąca liczba ofert pracy na przeróżne stanowiska w firmach, które już teraz pełną parą stosują usprawnienia automatyzacyjne. Owszem, nie możemy wykluczyć tego, że niektóre firmy chcą wdrożyć robotyzację, by zredukować koszty zatrudnienia i pozbyć się kilku lub kilkunastu etatów (zobacz ofertę mindbox.pl). Jednak ze względu na wyjątkowo ciężką sytuację na rynku pracy, znacznie większa liczba firm woli oddelegować pracownika do innych obszarów firmy, które nie mogą być bezpośrednio zastąpione technologią robotyzacji.

Sposoby na wykorzystanie potencjału pracowników

Pracownicy, którzy wcześniej wykonywali schematyczne, powtarzalne procesy biznesowe ucieszą się na wieść o delegowaniu ich do innych obowiązków. W wielu branżach zaawansowane procesy produkcyjne, magazynowe czy też procesy realizowane w działach raportowania nie mogą obyć się bez czynności polegających na schematycznym, prostym, lecz często długotrwałym realizowaniu konkretnych procedur. Przykładem może być obsługa wielu procesów w systemie MES. MES (Manufacturing Execution System) – do czego służy system realizacji produkcji i jakie są jego zalety i wady? Jednak z czasem każdy pracownik delegowany do takiego zadania zmniejszy swoje zaangażowanie do wykonywanej pracy, co w dłuższym okresie może wpłynąć na jego dekoncentrację oraz popełniane błędy.

Jeśli takie czynności zostaną zastąpione narzędziem automatyzującym proces, sam pracownik będzie mógł zostać przeniesiony do działu, w którym obowiązki są znacznie bardziej złożone, kreatywne i co ważne, odpowiedzialne. Taki pracownik z pewnością zwiększy swoje zaangażowanie, mając świadomość, że jego praca jest znacznie bardziej wartościowa niż ta poprzednia.

Takie podejście do zmian w kadrze pracowniczej z pewnością wpłynie pozytywnie na samych pracowników ale też na wizerunek firmy, która nie pozbywa się pracowników, ze względu na redukcję kosztów.

Jak wdrożyć RPA z uwzględnieniem akcji informacyjnej?

Bez względu na to, jak pozytywną zmianą dla pracowników będzie wdrożenie technologii RPA, musimy mieć świadomość, że w pierwszym momencie ogłoszenie takiej informacji będzie dla całej kadry odebrane negatywnie. Dlatego też tak istotne jest, by już na początku zaplanować szeroko zakrojoną akcję informacyjną, która w jasny i klarowny sposób wyjaśni, dlaczego pewne zmiany muszą zostać wprowadzone i jak wpłynie to na każdego z pracowników oraz na organizację jako całość.

Oprócz akcji informacyjnej ważne jest również zorganizowanie cyklu warsztatów i szkoleń, które bliżej zapoznają pracowników z ideą automatyzacji i korzyściami tego rozwiązania. Takie przemyślane podejście do zmiany z pewnością pozytywnie wpłynie na relacje na linii pracownik-pracodawca, co jest niezmiernie ważnym czynnikiem warunkującym sukces wdrożenia RPA.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here