Chcesz wypromować swoje przedsiębiorstwo? Zastanawiasz się nad spotem lub filmem reklamowym? Nie jesteś przekonany czy to dobry sposób dotarcia do klientów? Obawiasz się, że nie dysponujesz dostatecznym budżetem? A może produkcja filmów reklamowych jest dla Ciebie czarną magią i nie wiesz, od czego zacząć ten proces? W artykule przedstawiamy wszystko, co musisz wiedzieć o takiej formie reklamy.
Cel filmów reklamowych
Filmy reklamowe to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Ich głównym celem jest promocja produktów i usług, które sprzedaje dana firma. Spoty reklamowe mają za zadanie zachęcić potencjalnych klientów do zakupu produktów lub skorzystania z usług. Taka forma promocji pomaga także zbudować świadomość marki na rynku i jej profesjonalny wizerunek. Tak, więc oprócz prezentacji oferty sprzedażowej, mają one za zadanie zwiększyć atrakcyjność danej firmy.
Skuteczność filmów reklamowych zależy od pomysłu i jakości jego wykonania. Ich sukces zależy od zaciekawienia odbiorcy i skłonienia go do działania. Stąd też bardzo ważne są emocje, ponieważ za ich pośrednictwem możemy zapaść w pamięci klienta. Z tego względu bardzo istotna jest ich pomysłowość i oryginalność, a nie powielania gotowych koncepcji. Trzeba dążyć do wyróżnienia się na tle konkurencji. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, warto skorzystać z usług oferowanych przez profesjonalne studio reklamy.
Budżet
Produkcja filmów reklamowych to złożony proces pociągający za sobą spore koszty. Za jednominutowy spot reklamowy trzeba zapłacić kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych. Zatem za co płacimy? Wielu z nas zapyta zupełnie inaczej: dlaczego tak drogo? Pamiętajmy jednak, że jest to proces kilkuetapowy, a jego profesjonalne przygotowanie wymaga wiedzy i czasu. Oprócz fizycznego nagrania materiału płacimy także za oryginalny pomysł. Na etapie preprodukcji trzeba stworzyć koncepcję i scenariusz filmu reklamowego, a także przeanalizować konkurencję. Po co? Naszym zadaniem jest wyróżnienie się, a nie stworzenie spotu podobnego do konkurencyjnych. Następnie musimy ponieść koszty produkcji. Aktorzy, wystrój wnętrza, wynagrodzenia dla choreografów i tym podobne sprawy. Do tego należy dodać także koszty obróbki uzyskanego materiału. Niekiedy potrzebne jest zatrudnienie dodatkowych specjalistów, np. kompozytora, który stworzy utwór idealnie pasujący do obrazu.
Bez wątpienia reklamę należy dobrać do potrzeb klienta i od tego zależy jej koszt. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą przeznaczyć na ten cel gigantyczne środki finansowe, dlatego też często owo planowanie musi być właściwie dopasowane do posiadanego budżetu.
Koszty zależne są także od rodzaju produktu lub usługi, planowanego czasu filmiku reklamowego, odbiorców docelowych czy sposobu jego dystrybucji. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie: jaki budżet musimy posiadać, żeby nagrać atrakcyjny dla odbiorcy spot reklamowy.
Niektórzy zdecydują się na nagranie filmu reklamowego własnymi siłami ze względu na brak budżetu. Wystarczy smartfon z kamerą i aplikacja do montażu. Warto jednak podkreślić, że ekipa posiadające spore doświadczenie i wiedzę zapewne w lepszy sposób zaplanuje takie przedsięwzięcie. Sami możemy nie osiągnąć założonego rezultatu albo popełnić błędy, które zamiast wypromować nasz produkt, przedstawią go w niekorzystnym świetle. Jeżeli mamy ograniczony budżet to powinniśmy na początku współpracy ze studiem reklamowym poinformować o tym fakcie. Wtedy pracownicy będą mogli stworzyć scenariusz i koncepcje dopasowane do naszych potrzeb.
Czas produkcji
Czas produkcji, podobnie, jak jej koszty uzależniony jest od wielu czynników. Przede wszystkim od skomplikowania scenariusza, ilości miejsc, w jakich będzie nagrywany film czy ilości powtórzeń i planowanego czasu trwania samego spotu reklamowego. Zazwyczaj opracowanie koncepcji trwa około tygodnia, nagrywanie – 1-2 dni, a montaż przeważnie 10 dni od momentu uzyskania gotowego materiału do obróbki.
Etapy montażu
Dobre studio reklamowe pomoże nam w każdym etapie produkcji, przedstawi szczegóły i wyjaśni nasze wątpliwości. Produkcja spotów reklamowych zaczyna się od poznania potrzeb klienta oraz opracowania scenariusza i storyboard’u. Na tym etapie określana jest liczba aktorów, planowanych efektów specjalnych oraz harmonogram prac. Kolejny etap to nagrywanie materiału, po którym następuje montaż. Właśnie w tej fazie nanoszone są grafiki, animacje, a także dokonywana korekcja barwna. Następnie dołączany jest podkład muzyczny, a w niektórych przypadkach także głos lektora.
Publikacja spotu
Bardzo istotnym etapem jest dystrybucja, czyli rozpowszechnienie spotu. Spoty reklamowe trwają zazwyczaj 30 sekund, ale można spotkać też dłuższe, a nawet krótsze (15-sekundowe). Zazwyczaj umieszcza się je na stronach internetowych lub są emitowane w telewizji. Jednak możliwe jest także wyświetlanie na monitorach plazmowych w centrach handlowych czy w środkach transportu komunikacji miejskiej. Miejsca publikacji spotu zależą od grupy docelowej naszych działań. Nie zapominajmy o tym, ponieważ złe dobranie kanałów dystrybucji nie pozwoli na osiągnięcie zamierzonych celów promocyjnych.