Najnowsze trendy e-commerce na rok 2023

trendy-ecommerce-2023

Bardzo dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawia, że każdy właściciel sklepu internetowego powinien cały czas trzymać rękę na pulsie i monitorować pojawiające się trendy. Nowy rok to także nowe wyzwania, dlatego w naszym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące rozwiązań, którymi warto zainteresować się w najbliższych miesiącach!

Omnichannel e-commerce

Dawno już minęły czasy, kiedy własna witryna sklepu internetowego wystarczała do prowadzenia działań sprzedażowych. Aby dziś pozyskiwać nowych klientów i budować przewagę konkurencyjną, przedsiębiorca powinien być obecny w wielu kanałach jednocześnie. W tym celu stosuje się strategię omnichannel, polegającą na wykorzystywaniu m.in. marketplace’ów, serwisów ogłoszeniowych czy mediów społecznościowych.

Prowadząc sklep internetowy we własnej domenie, postaraj się więc zintegrować go z dodatkowymi kanałami sprzedaży. Do najpopularniejszych należą np. Allegro, Amazon czy Ceneo, ale wcale nie musisz się do nich ograniczać. Klucz do sukcesu to wybór tych serwisów, które są istotne z perspektywy Twojej grupy docelowej.

Pamiętaj jednak, że strategia omnichannel to nie tylko wykorzystywanie zróżnicowanych kanałów sprzedaży. To przede wszystkim połączenie wszystkich działań handlowych i marketingowych w jeden spójny organizm. Zwróć więc uwagę na takie aspekty jak:

  • Wzajemne uzupełnianie się kanałów online i offline (np. model click and collect).
  • Spójność cen we wszystkich kanałach.
  • Wspólna polityka rabatowa i lojalnościowa.
  • Integracja metod zwrotu, reklamacji i wymiany.
  • Pozytywne doświadczenia klienta we wszystkich kanałach.
  • Stała kontrola stanów magazynowych pomiędzy różnymi kanałami.
  • Synchronizacja działań marketingowych i budowa spójnego wizerunku.

Dominacja marketplace’ów

Już teraz szacuje się, że udział marketplace’ów w światowym rynku e-commerce wynosi nawet 60%. Według prognoz wartość ta ma wzrosnąć w najbliższych latach do poziomu 75%. Co to oznacza? Nie sposób dziś prowadzić działań sprzedażowych bez wykorzystywania takich kanałów jak eBay, Amazon czy Allegro, które w Polsce cieszy się pozycją niekwestionowanego lidera.

Konsumenci utożsamiają portale zakupowe i aukcyjne z bezpieczeństwem, sprawną obsługą i wiarygodnością. Nic więc dziwnego, że ich zainteresowanie takimi serwisami wciąż rośnie. Warto zauważyć, że również sprzedawcy mogą w tym przypadku liczyć na wartościowe udogodnienia. Mowa o zaawansowanych narzędziach marketingowych, programach lojalnościowych i dostępie do szczegółowych statystyk. Jeśli chcesz skorzystać na tego typu funkcjach, sprawdź, które marketplace’y są najważniejsze dla Twoich odbiorców, i zaplanuj tam swoje działania sprzedażowe.

Social commerce

Prowadzenie sprzedaży w mediach społecznościowych to jeden z ciekawszych trendów e-commerce na ten rok. Wszystko za sprawą coraz większego udziału smartfonów w zakupach online. Konsumenci zastępują komputery urządzeniami mobilnymi, które w ogromnej mierze służą im przecież do przeglądania treści społecznościowych. W naturalny sposób dochodzi więc do integracji tych dwóch funkcji.

Właściciele e-commerce’ów — zdając sobie sprawę z tego trendu — chcą być obecni w takich kanałach jak Facebook, Instagram czy TikTok. Te dwa pierwsze na rynkach zagranicznych pozwalają nawet na prowadzenie sprzedaży bezpośrednio w serwisie. W Polsce funkcja sklepu na Facebooku i Instagramie ograniczona jest do zaawansowanych działań marketingowych, ale i tak odgrywa coraz ważniejszą rolę. Rozwiązanie to umożliwia m.in.:

  • stworzenie atrakcyjnego katalogu produktów,
  • oznaczanie konkretnych towarów w postach i relacjach,
  • przekierowywanie użytkowników bezpośrednio do strony transakcji w sklepie.

Cross-border e-commerce

Z powodu coraz większej konkurencji na krajowych rynkach e-commerce, w poszukiwaniu nowych klientów sprzedawcy kierują się za granicę. Jest to dla nich szansa na ciągły rozwój marki i nieustanne zwiększanie obrotów. Ogromne znaczenie dla tego trendu ma również fakt, że rozpoczęcie działań na rynku międzynarodowym jest dziś wyjątkowo proste.

Z pomocą przychodzą Ci bowiem nie tylko marketplace’y o globalnym zasięgu (takie jak eBay i Amazon), ale także inteligentne funkcje platform sklepowych. Pozwalają one na uruchomienie i prowadzenie witryny w kilku wersjach językowych. Gwarantują także dostęp do przeliczników walut oraz usług firm kurierskich działających na międzynarodowym rynku.

Otwierając swój sklep internetowy, staraj się od razu myśleć o jego rozwoju i działaniach za granicą. W pierwszej kolejności postaw więc na oprogramowanie, które umożliwi Ci prowadzenie sprzedaży transgranicznej.

Popularność płatności odroczonych

W ostatnim czasie rośnie zainteresowanie konsumentów płatnościami odroczonymi. Najchętniej nabywają oni w ten sposób elementy wyposażenia domu, elektronikę oraz żywność. Takie zakupy deklaruje już 53% wszystkich ankietowanych, lecz wśród osób, które często odwiedzają sklepy internetowe odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi aż 81%.

W tym roku popularności odroczonych płatności będzie prawdopodobnie jeszcze większa. Z tego względu właściciele sklepów internetowych powinni zainteresować się integracjami z bramkami płatności, które obsługują takie rozwiązanie. Należą do nich m.in. PayPo, Twisto czy PragmaGo.

Mobile e-commerce

Tak jak zdążyliśmy już wspomnieć, udział urządzeń mobilnych w zakupach online jest nie do przecenienia. Aż 75% konsumentów wykorzystuje w tym celu smartfony, 73% laptopy, a jedynie 41% komputery stacjonarne. Oznacza to, że każdy nowoczesny sklep internetowy powinien być zaprojektowany w technologii RWD (Responsive Web Design). Dzięki temu układ witryny będzie dostosowywał się do rozdzielczości ekranu w zależności od tego, na jakim urządzeniu strona jest wyświetlana.

Warto jednak zauważyć, że mobile e-commerce to nie tylko responsywne sklepy internetowe, ale także aplikacje mobilne oraz wyszukiwanie głosowe. Rozważ uwzględnienie obu tych technologii w swojej strategii sprzedażowej, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych konsumentów.

Wykorzystanie treści wideo

Od lat mówi się o tym, że wideo to przyszłość contentu internetowego. Obecne trendy zdają się potwierdzać te tezy. Wystarczy spojrzeć na popularność takich mediów społecznościowych jak TikTok czy YouTube. Dla właścicieli sklepów internetowych jest to całkiem niezła wiadomość, ponieważ filmy — jak żadne inne treści — nadają się do prezentacji produktów konsumentom. Są bardzo skuteczne zarówno w procesie budowy pozytywnego wizerunku marki, jak i zwiększania sprzedaży.

Chcąc iść z duchem czasu, w swojej strategii marketingowej zwróć szczególną uwagę na YouTube. Pod kątem liczby zapytań jest to druga największa wyszukiwarka świata, zaraz po Google. Użytkownicy serwisu szukają w nim nie tylko rozrywki, ale także porad w zakresie decyzji konsumenckich (np. recenzji produktów). Nie zapominaj także o innych mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), które w ostatnich latach wyraźnie faworyzują format wideo.

Zainteresowanie VR-em i AR-em

Technologie VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (rozszerzona rzeczywistość) nie są niczym nowym w świecie rozrywki i marketingu. Rok 2023 przynosi jednak kolejne rozwiązania w tym obszarze, czyniąc go zdecydowanie bardziej dostępnym. O ile VR dedykowany jest przede wszystkim gamingowi, o tyle AR może okazać się nieocenioną pomocą podczas prac nad doświadczeniami użytkownika w wielu różnych branżach.

Wykorzystując rozszerzoną rzeczywistość, umożliwisz swoim klientom na przykład wirtualne spacery po sklepie stacjonarnym, przymierzanie ubrań lub obuwia na odległość czy sprawdzanie, jak meble i dekoracje zaprezentują się w ich mieszkaniu. Tylko od Twojej kreatywności zależy, jaki użytek zrobisz z tej technologii. Pewne jest natomiast to, że możesz dzięki niej wykreować sobie pozytywny wizerunek, usprawnić obsługę klientów i zbudować przewagę nad konkurencją.

Oszczędność i działania antyinflacyjne

Rok 2023 prawdopodobnie przyniesie spadki inflacji, lecz cały czas będzie ona pozostawała na stosunkowo wysokim poziomie. Po konsumentach można więc spodziewać się większego zainteresowania promocjami i bardziej przemyślanych decyzji zakupowych. Chcąc odpowiadać na ich potrzeby w zakresie cen produktów, zwróć uwagę na następujące elementy:

  • Porównywarki cen i opinii — warto położyć nacisk na te kanały, ponieważ internauci często właśnie tam poszukują najkorzystniejszych ofert.
  • Przejrzysta polityka zwrotów — umożliwiając klientom szybki i łatwy zwrot produktu, zwiększasz prawdopodobieństwo, że dokonają oni zakupu w Twoim sklepie.
  • Wysoka jakość obsługa klienta — dbając o doświadczenia klientów w swoim sklepie internetowym, zyskujesz ich lojalność i zwiększasz poziom sprzedaży.
  • Płatności odroczone i systemy ratalne — takie mechanizmy mogą skutecznie przekonać klientów do natychmiastowej finalizacji transakcji.

Rosnąca świadomość konsumentów

Z każdym rokiem klienci sklepów internetowych są coraz bardziej świadomi swoich decyzji konsumenckich. Oznacza to, że zwracają uwagę nie tylko na ceny towarów, ale także na ich skład, materiały wykorzystane do ich produkcji czy wartości, z którymi utożsamia się marka. Analiza grupy docelowej okaże się więc szczególnie istotna podczas planowania działań sprzedażowych i marketingowych. Pozwoli Ci ustalić, co jest ważne dla Twoich potencjalnych klientów.

Warto pamiętać również o unijnej dyrektywie Omnibus, która zwiększa świadomość konsumentów w takich kwestiach jak poziomy cen sprzed promocji oraz sposób weryfikowania opinii sprzedawców. Nowe regulacje weszły w życie 1 stycznia 2023 r., więc w kampaniach reklamowych już widać ich pierwsze efekty.

Najnowsze trendy e-commerce na rok 2023 — podsumowanie

Chcąc jak najlepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów i systematycznie budować swoją przewagę nad konkurencją, musisz dostosować się do trendów kształtujących rynek e-commerce. Zrób więc dobry użytek z nowych technologii i zaplanuj swoje działania w oparciu o zachowania oraz przyzwyczajenia wybranej grupy docelowej!

Poprzedni artykułJakie obowiązki podatkowe musi spełnić przedsiębiorca, a jakie pracownik?
Następny artykułZakres obowiązków biura rachunkowego w Warszawie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj