Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa jeszcze mocniej uświadomił konsumentom, jak wiele miejsca w ich życiu zajmują marki własne. Private label, czyli właśnie marka własna, niegdyś postrzegana przez pryzmat niskiej ceny i niskiej jakości, dziś spełnia oczekiwania klasy średniej, lecz również coraz chętniej wybierana jest przez osoby zamożniejsze.
Marka własna – czy jakość idzie w parze z ceną?
Lata temu zakupy w sklepie spożywczym, w punkcie z chemią gospodarczą czy kosmetykami to nie były decyzje trudne i czasochłonne. Niewielka świadomość konsumentów oraz rynek, który nie oferował tak szerokiego wyboru produktów jak dziś, pozwalały dość szybko i łatwo zaspokoić potrzeby konsumencie. Obecnie te potrzeby są znacznie większe, a decyzje zakupowe klienci podejmują ze zdecydowanie większą świadomością.
Obecność marek własnych na rynku przyczyniła się do konieczności zweryfikowania zależności między tym, czego wymagają klienci, a tym, co dostarczają im producenci. Zatem marki własne najpierw były mniej popularne, mimo niskich cen. Te jednak nie szły w parze z pożądaną jakością.
Aktualnie zainteresowania segmentem private label jest tak duże, że producenci coraz większą wagę przykładają do tego, aby na sklepowych półkach pojawiały się nie podróbki markowych artykułów, lecz artykuły marek własnych, które mogą się pochwalić porównywalną jakością, ale i ceną nawet o 40% niższą.
Marki własne w Polsce i na świecie
W dobie pandemii konsumenci sięgają po marki własne, doceniając ich cenę, jakość, a także bezproblemową dostępność. Do takich zakupów przekonują się coraz częściej osoby zamożne. Wpływa na to również fakt, że obecnie są spore problemy z dostępnością produktów markowych oraz z płynnością i regularnością łańcuchów dostaw.
Część klientów twierdzi, że po pandemii będzie kupować mniej produktów marek własnych, lecz grupa osób chętnych na ich nabywanie jest o aż 26% większa. Natomiast 36% osób zainteresowanych markami własnymi to osoby zamożne, a 35% to konsumenci w wieku 18-40 lat.
Średnia europejska pod względem udziału marek własnych w koszykach zakupowych to około 30%. W Polsce jest to około 20%, ale tendencja ta wciąż rośnie.
Dane z 2019 roku pokazują, że udział marek własnych w większości krajów europejskich utrzymał się na poziomie powyżej 30%, zaś w Niemczech czy Wielkiej Brytanii wyniósł już ponad 40%.
Ta dynamika wzrostów utrzymuje się, a przewiduje się, że po okresie kryzysu marki własne zyskają na jeszcze silniejszej pozycji rynkowej.
Popularność private label
Private label największą popularnością cieszy się w branży spożywczej, jednak marki własne spotykamy nie tylko tutaj. Coraz lepiej prezentuje się rynek chemii technicznej, a także chemii motoryzacyjnej – produkty private label z tych branż można stworzyć we współpracy z firmą https://ondo.eu/.
Marki własne wykazują się coraz większą konkurencyjnością, a do tego stanowią świetny sposób na budowanie zaufania wśród konsumentów, co za tym idzie, zachęcania ich do związania się z daną marką na dłużej.