Marketing w branżach sezonowych – pozycjonowanie czy Google Ads?

kampania reklamowa_google

Istnieje wiele branż, w których zdecydowanie “rządzi” sezonowość. Co to oznacza? Najprościej rzecz ujmując, istnieją okresy w roku, gdy pojawia się popyt na konkretne usługi czy produkty. W pozostałym czasie natomiast sprzedaż jest na minimalnym poziomie (lub jej w ogóle nie ma). Właściciele takich biznesów często mają problemy z doborem odpowiednich działań reklamowych. Stojąc przed wyborem – pozycjonowanie czy Google Ads – trudno im podjąć właściwą decyzję. Nic w tym dziwnego – to, co zrobić, nie jest wcale tak jednoznaczne i proste! Zresztą, po przeczytaniu tego tekstu z pewnością dojdziesz do wniosku, że marketing w branżach sezonowych jest “do zrobienia”. Trzeba przeanalizować tylko (albo aż) kilka kwestii. Zanim jednak przejdziemy do przedstawienia naszych wniosków, zatrzymajmy się przez chwilę na definicji pojęcia “sezon”…

Sezon sezonowi NIERÓWNY!

Jak z pewnością doskonale wiesz, sezon to określenie na porę roku lub okres, w którym odbywa się coś konkretnego. W tym przypadku – rozpoczyna się popyt na oferowane przez Twoją firmę produkty lub usługi. Oczywiście, nie oznacza to wcale, że od razu osiągniesz pick sprzedaży. Wszystko zależy w tym przypadku od tego, czy wykorzystasz ten czas i pozyskasz satysfakcjonującą Cię liczbę Klientów. Na potrzeby dalszej części tekstu wyróżniliśmy 3 typy sezonów:
● duże sezony – obejmują najczęściej kilka miesięcy,
● małe sezony – trwają tydzień-dwa, a czasami wręcz kilka dni,
● trendy – okresy, których nie da się przewidzieć z wyprzedzeniem; mogą być następstwem jakiegoś zdarzenia lub kryzysu.

Jakie działania marketingowe sprawdzają się w branżach sezonowych?

Nie bez przyczyny wypisaliśmy powyżej 3 rodzaje sezonów. To m.in. od tego zależy strategia, jaką najlepiej ustalić, by uzyskać maksymalne efekty marketingu w branżach sezonowych. Zresztą, przekonaj się sam, że to, co dobre w przypadku małego sezonu, wcale nie musi się sprawdzić przy trendzie. Stąd właśnie nie zawsze warto sugerować się działaniami podejmowanymi przez znajomego czy zaprzyjaźnioną firmę i lepiej postawić na indywidualne podejście do marketingu.

Marketing w branżach sezonowych – duże sezony

Jeżeli prowadzisz firmę w branży, w której funkcjonują duże sezony, masz wiele możliwości działań marketingowych. Oczywiście, w agencji kreatywnej KoboSystem zawsze rozpatrujemy każdy przypadek indywidualnie, ale – co do zasady – skuteczne powinny być tu zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads. Standardowo zastrzegamy, że piszemy o dobrze skonfigurowanych reklamach. Jeśli chodzi o pozycjonowanie, do dużych sezonów warto się oczywiście przygotować już wcześniej. Najlepsze efekty działań związanych z SEO są widoczne w dłuższej perspektywie, więc kluczowe jest tu ustalenie, kiedy rozpoczyna się sezon na Twoje produkty czy usługi. W przypadku Google Ads nie trzeba zaczynać działań z tak dużym wyprzedzeniem, ale nie oznacza to, że nie powinno się do nich w ogóle przygotować!

Marketing w branżach sezonowych – małe sezony

Małe sezony rządzą się zupełnie innymi prawami… Firmy działające w branżach sezonowych, gdzie najgorętszy okres sprzedażowy trwa dosłownie “chwilę”, nie mają tak wielu możliwości. Działania pozycjonerskie w tym przypadku niekoniecznie zdadzą egzamin. Tu trzeba działać bardziej zdecydowanie i intensywniej – po to są właśnie Google Ads. Reklamy tego typu dają efekty zdecydowanie szybciej, więc łatwiej “się wstrzelić” w najlepszy sprzedażowo czas. Nie oznacza to jednak, że powinno się całkowicie zrezygnować z pozycjonowania organicznego. W końcu również poza sezonem – być może rzadziej, ale nie wcale – Twoje usługi czy produkty mogą być wyszukiwane przez potencjalnych Klientów. Warto o tym pamiętać i dbać o widoczność witryny przez cały rok.

Gdy pojawi się trend… Trzeba działać od razu!

Kampanie reklamowe Google Ads są świetnym rozwiązaniem również w przypadku pojawienia się nagłego trendu, do którego nie sposób było się przygotować. Jedno jest pewne – nie można przegapić takiej okazji na sprzedaż, a Google Ads (czy np. FB Ads) to najlepsze narzędzia, które można wykorzystać.

Analizuj, weryfikuj i sprawdzaj – to klucz do sukcesu!

Kluczem do sukcesu w przypadku marketingu w branżach sezonowych jest przede wszystkim analiza sytuacji na rynku i dokładne określenie sezonowości w sprzedaży. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, jakie działania mają szansę powodzenia i które warto wykorzystać. Obawiasz się samodzielnej konfiguracji kampanii Google Ads? Nie masz czasu na zgłębianie tajników pozycjonowania organicznego? Pamiętaj, że na rynku istnieje wiele firm, które się tym zajmują. Agencja kreatywna KoboSystem ma wieloletnie doświadczenie we wspieraniu firm działających w branżach sezonowych. W swoim portfolio ma m.in. tworzenie skutecznych kampanii reklamowych, działania z zakresu pozycjonowania, a także pisanie przyciągających tekstów. Potrzebujesz wsparcia? Nawiąż współpracę z ekspertami i zdejmij ze swoich barków zadania związane z marketingiem firmy!

Poprzedni artykułCzym jest myjka ultradźwiękowa i kiedy warto z niej skorzystać?
Następny artykułSprzedaż przez Amazon – o czym należy pamiętać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj