Wydawać by się mogło, że przy obecnym postępie technologicznym i nowoczesnych systemach produkcji, żadna kontrola jakości nie jest już potrzebna – przecież maszyny, wiedzą, co robią… A jednak! Mimo upływającego czasu, ta część procesu produkcyjnego nadal podgrywa kluczową rolę. Przecież każdy z nas chce posiadać produkty najwyżej jakości, bez żadnych wad. Na czym więc polega fenomen kontroli jakości?
Definicja
Kontrola jakości to działania, które mają na celu sprawdzenie, czy też testowanie pewnych określonych cech produktu i odnoszenie ich do wymagań, by potwierdzić ich zgodność ze wzorem – założeniami wyjściowymi. Proces ten kończy się zakwalifikowaniem badanych przedmiotów lub skierowaniem do naprawy tych posiadających wady produkcyjne / odchyły od normy. Jest to praca wyspecjalizowanego personelu, który jest wyszkolony pod kątem określonych produktów / procesów. Co może niektórych dziwić, kontrola jakości nie jest obowiązkiem pracowników produkcyjnych.
Istota kontroli jakości
Co sprawia, że kontrola jakości jest tak ważna? Przede wszystkim, eliminuje liczbę wadliwych produktów, a więc sprawia, że podstawowe oczekiwania klientów są spełnione. Bezpośrednio wpływa to na zmniejszenie liczby reklamacji, a więc również na zwiększenie wiarygodności marki. Kontrola jakości eliminuje też wydatki, które trzeba ponieść przy wycofywaniu ze sprzedaży wadliwych produktów, a w przypadku w branży automotive również koszta ewentualnych procesów sądowych z tytułu poniesionych strat przy wypadkach. Pozwala na uniknięcie nieefektywności, a także marnotrawstwa. Proces kontroli jakości pozytywnie wpływa również na samych pracowników. Zauważają oni bowiem, że utrzymanie najwyższej jakości jest priorytetowe, więc ich praca także powinna być wykonywana, jak najlepiej. Zaczynają rozumieć, jaki mają wpływ na efekt końcowy.
Outsourcing kontroli jakości
Outsourcing to nic innego niż przekazanie do realizacji zadań, projektów czy procesów podmiotowi zewnętrznemu. W przypadku kontroli jakości zlecanie takiego działania ma miejsce bardzo często ze względu na to, jak odpowiedzialny jest to obszar. Niezwykle ważne jest, by zajął się tym wyspecjalizowany i doświadczony zespół. W takim przypadku organizacja A wykonuje zadania związane z kontrolą jakości w firmie B na ustalonych wcześniej zasadach i określonym w umowie miejscu. Do takich firm należy na przykład QSense, która zajmuje się outsourcingiem w procesach kontroli jakości, wsparciu produkcji i logistyki. Jest obecna na rynku od 2015 roku, a do pracy używa autorskiego systemu QWall®, który wspomaga pracę kontrolerów.
Podsumowanie
Kontrola jakości to niezwykle ważny proces w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Ze względu na liczne korzyści, jest powszechnie spotykany i nieustannie doskonalony. Nic dziwnego – niesie ze sobą wiele korzyści finansowych, wizerunkowych i psychologicznych dla firmy, jak również dla wszystkich klientów. Warto o tym pamiętać, z podziwem patrząc na sukcesy firm produkcyjnych.