Kierowanie zespołem bazuje na automatycznym stosowaniu zasad opisanych w książkach i przekazanych przez szkoleniowców, ale przede wszystkim na umiejętności pracy z ludźmi, słuchaniu ich i reagowaniu w taki sposób, by nie zaostrzać sytuacji, lecz rozwiązać potencjalne spory.
W zarządzaniu ważna jest intuicja lidera oraz jego doświadczenie. Trzeba też lubić pracę z ludźmi. Mimo to każdy, kto kieruje zespołem, powinien też mieć podstawy teoretyczne w tym zakresie, by uporządkować swoją wiedzę i zdobyć krytyczne spojrzenie na pewne zachowania.
Efektywne i skuteczne kierowanie zespołem wymaga wielu umiejętności:
- zarządzania ludźmi,
- delegowania zadań,
- motywowania pracowników,
- rozwiązywania problemów.
Aby skutecznie kierować zespołem, musisz określić cele, by zespół miał jasność, w jakim kierunku idzie organizacja i do czego dąży.
Cele powinny być ambitne, ale jednocześnie realistyczne i możliwe do osiągnięcia. Kierowanie zespołem wymaga również od menadżera odpowiedniego delegowania zadań.
Rozdzielając zadania powinieneś kierować się umiejętnościami i kompetencjami członków zespołu, tak by efektywnie i z korzyścią dla nich oraz firmy wykorzystać czas każdego pracownika.
Elementem skutecznego kierowania zespołem jest też motywowanie pracowników, aby utrzymać ich zaangażowanie w projekt. Jeśli członkowie zespołu dostają pozytywną informację na temat swojej pracy, są za nią nagradzani i wyróżniani, to osiągają lepsze wyniki, a co za tym idzie, realizują wspólny cel, jakim jest sukces całego przedsięwzięcia.
Skuteczne i efektywne zarządzanie zespołem czasami wymaga rozwiązywania konfliktów w zespole. Powinny być one rozwiązywane na wczesnym etapie, by konflikt nie eskalował.
Dobre zarządzanie zespołem to podstawa efektywnej pracy
Efektywne zarządzanie zespołem wymaga skutecznej organizacji pracy, rozwoju członków zespołu, umiejętności delegowania zadań i motywowania pracowników.
Efektywność pracy to osiąganie celów przy minimalnym zużyciu zasobów, tj. przy minimalnym koszcie czasu, energii i zasobów. Współpraca z innymi pozwala na dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem oraz na podział zadań, dzięki czemu można szybciej wykonać pracę.
Bądź liderem i kieruj do wspólnego celu
Skuteczny lider musi być przykładem dla zespołu. Powinien prawidłowo rozdzielać zadania, słuchać i komunikować się z członkami zespołu, rozwijać ich umiejętności.
Ważne jest, aby lider budził zaufanie i respekt wśród pracowników, a jednocześnie potrafił słuchać i rozumieć perspektywę współpracowników.
Pozwalaj popełniać błędy i wyciągać wnioski
Pozwolenie na popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków to jeden z elementów skutecznego zarządzania zespołem. Nie da się opracować nowego rozwiązania, wprowadzić na rynek nowoczesnego produktu czy stworzyć usługi bez potknięć po drodze.
Niewłaściwa ocena sytuacji, niedopatrzenia i błędy to naturalne elementy pracy nad czymś zupełnie nowym. Pozwól swoim zespołom popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski. Twoi pracownicy powinni być też zachęcani do wyrażania swoich opinii, pomysłów i zgłaszania wątpliwości.
- Otwarte komunikowanie się z zespołem jest kluczowe do budowania atmosfery zaufania.
- Ważny jest feedback, czyli informacja zwrotna, by pracownicy wiedzieli, co poprawić w swojej pracy w przyszłości. Feedback powinien być konstruktywny i pozytywny, a nie nacechowany złymi emocjami.
- Ważne jest, aby członkowie zespołu po popełnieniu błędu nie byli karani, ale mieli szansę na naukę i wyciągnięcie wniosków. To pomoże im w przyszłości lepiej wykonać wszelkie zadania. Poczucie bezpieczeństwa w pracy sprawi, że będą chętniej eksperymentować i szukać nowych rozwiązań.
Dostarcz niezbędne narzędzia do pracy
Tak jak kucharz nie ugotuje skomplikowanego dania bez podstawowych narzędzi, np. dobrze naostrzonego noża, tak Twoi pracownicy, choćby byli specjalistami pierwszej klasy, nie doprowadzą zadania do końca, jeśli nie otrzymają kompletu informacji i narzędzi do pracy.
Ty wiesz najlepiej, jakie to narzędzia, a jeśli nie wiesz, nie bój się pytać pracowników. Mają doświadczenie z innych firm, czytają blogi i fora tematyczne dotyczące działki, którą się zajmują i prawdopodobnie wiedzą, z czego skorzystać, by pracować lepiej, szybciej i ograniczyć błędy.
Dostarczając nowe narzędzia swoim pracownikom, powinieneś zadbać też o ich dodatkowe przeszkolenie, aby mieli pełną wiedzę, jak z nich korzystać.
Kieruj się empatią, ale i zasadami współpracy
Empatia i dobre zarządzanie zespołem są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu organizacji.
- Skuteczne zarządzanie wymaga skupienia na celach organizacji i efektywności pracy zespołu, ale jednocześnie należy pamiętać o potrzebach pracowników. W kontekście zarządzania oznacza to słuchanie pracowników i zwracanie uwagi na ich potrzeby.
- Empatia pozwala budować zaufanie i pozytywne relacje w zespole, co wpływa na poprawę wydajności i pozwala organizacji osiągnąć lepsze wyniki.
- Prawidłowe relacje między liderem a członkami zespołu wymagają także otwartości na sugestie i pomysły pracowników, co może prowadzić do innowacji.
Wspieraj rozwój i kreatywność
Chcesz, aby Twoja firma rozwijała się szybciej i wprowadzała na rynek rozwiązania, na które nie wpadła jeszcze konkurencja? Postaw na rozwój i kreatywność pracowników.
Zadbaj, by mogli nieustannie się szkolić. Jeśli budżet Ci na to pozwala, daj im możliwość samodzielnego wyboru szkoleń i studiów, które uznają za najbardziej przydatne. Jeśli nie, to zastanów się, które szkolenia grupowe przyniosą największą korzyść Twoim zespołom.
Finansowanie podnoszenia kwalifikacji to tylko jeden z elementów wspierania rozwoju i kreatywności. Na co dzień pamiętaj, aby:
- motywować pracowników,
- doceniać ich sukcesy, nagradzać trafne spostrzeżenia i wychodzenie poza schematy,
- dawać – w ramach możliwości – swobodę wyboru metody pracy,
- dostarczać narzędzia, które usprawnią ich pracę.
Gdzie zdobyć profesjonalną wiedze o kierowaniu zespołem?
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak zdobyć profesjonalną wiedzę o kierowaniu zespołem? Rozważ uczestnictwo w profesjonalnych kursach i szkoleniach.
Szkolenia zarządzanie zespołem to połączenie wielu nauk, w tym psychologii i klasycznego zarządzania. W tej kwestii nie warto zdawać się wyłącznie na intuicję i dotychczasowe doświadczenie.
Możesz też skorzystać z kursów online, które oferują elastyczny harmonogram i dostępność z dowolnego miejsca na świecie.
Kolejnym źródłem są książki i publikacje o tematyce zarządzania i kierowania zespołem oraz konferencje i seminaria, podczas których można uczestniczyć w prezentacjach, panelach dyskusyjnych i różnego rodzaju warsztatach poruszających kwestię zarządzania i kierowania pracownikami.
Są one doskonałą okazją do tego, aby poznać innych liderów zespołów i poszerzyć swoją wiedzę, a także wymienić doświadczenia z innymi managerami.