Jakie są wymagania dotyczące etykiet stosowanych w przemyśle spożywczym?

Branża produkcji żywności podlega licznym regulacjom prawnym, jakie mają zapewnić bezpieczeństwo dla konsumentów. Wiele z tych zapisów odnosi się do systemu etykietowania produktów na półce sklepowej. Dzisiejszy poradnik stanowi nieocenioną pomoc dla tych przedsiębiorców, którzy stają przed wyzwaniem stworzenia kompletnej etykiety informacyjnej. Jakie zasady obowiązują w tej kwestii? Jakie elementy pozostają absolutnie niezbędne dla końcowego odbiorcy?

Zasady znakowania produktów spożywczych 

Projektowanie opakowań kryje w sobie zaciekłą walkę o uwagę konsumentów, którzy odwiedzają daną placówkę handlową i oglądają towary ustawione na regałach. Ciekawa grafika i estetyczny układ elementów wizualnych wpływa na podświadomość kupujących i buduje w nich zaufanie do marki. Etykiety są zatem skutecznym orężem marketingowym. Nie należy jednak zapominać o kilku kluczowych zasadach, jakie mają ugruntowanie w unijnych i polskich aktach normatywnych. 

Zestaw danych na etykiecie podlega dość precyzyjnej standaryzacji. Konsument musi podejmować swoje decyzje zakupowe przy pełnej świadomości co do składu produktu spożywczego, jego pochodzenia i sposobu użycia. Oto najważniejsze typy informacji, które obowiązkowo powinny się znaleźć na każdej etykiecie: 

  • nazwa producenta, 
  • nazwa produktu, 
  • pochodzenie wyrobu, 
  • szczegółowy wykaz składników, 
  • waga, 
  • data przydatności do spożycia, 
  • warunki przechowywania. 

Wyzwaniem dla wielu firm okazuje się złożoność informacji, jakie należy umieścić na opakowaniu. Małe etykiety samoprzylepne mogą nie wystarczyć do spełnienia wszystkich wymogów prawnych. Dlatego profesjonalne drukarnie etykiet projektują rozwiązania w dowolnym rozmiarze, który pozwoli na swobodną i estetyczną akomodację rozległego pakietu danych o wyrobie. 

Należy bezwzględnie przestrzegać zapisów rozporządzenia na temat czytelności znaków drukowanych. Przepisy prawne określają minimalny rozmiar czcionki — 1,2 mm. W przypadku kosmetyków lub produktów medycznych należy zamieścić rozbudowane informacje o potencjalnych zagrożenia podczas użytkowania. Pozostawienie miejsca na wolną interpretację stwarza ryzyko procesów sądowych dla producenta, który nie zdołał stworzyć wyczerpującej instrukcji. 

Etykiety samoprzylepne należą do najpopularniejszych rozwiązań. Spotkamy je niemal w każdej branży. Firmy doceniają tanie metody masowego znakowania, jakie w dodatku gwarantują szybkie umieszczanie informacji na dowolnym opakowaniu. 

Zanim złożysz zamówienie, prześledź własne potrzeby i spróbuj określić czynniki ryzyka. Musisz wybrać materiał wykonania etykiety, aby końcowy produkt opierał się intensywnym promieniom słonecznym, wilgoci i innym niekorzystnym czynnikom transportowym. Jeśli poszukujesz firmy produkującej etykiety we Wrocławiu, zachęcamy do zapoznania się z ofertą HDlabel. Na stronie https://hdlabel.pl/ znajdziesz opis przekrojowych usług poligraficznych. Zaufaj ekspertom i ciesz się fachowym wsparciem na każdym etapie realizacji. 

Poprzedni artykułKierowanie zespołem – jak robić to efektywnie i skutecznie?
Następny artykułKrzesła do salonu, które wybrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj