Obsługa transportu intermodalnego w portach wymaga zastosowania specjalistycznych maszyn do przemieszczania naczep ciężarowych. Doskonałą alternatywą dla ciągników terminalowych są innowacyjne holowniki elektryczne dla pieszego operatora.
Co się dzieje, gdy kierowca podstawi na terminal naczepę?
Terminale kontenerowe są ważnym elementem w łańcuchu tranzytu międzynarodowego. Na ich obszarze następuje przeładunek (rozładunek lub załadunek) jednostek ładunkowych m.in. w postaci naczep samochodowych pomiędzy środkami transportowymi różnych gałęzi transportu.
Przeładunek w portach często odbywa się między ciągnikami siodłowymi a statkami kontenerowymi. Kierowca samochodu ciężarowego odstawia naczepę, która służy jako jednostka transportowa. Zadaniem obsługi terminalu jest wprowadzenie ładunku na pokład frachtowca i zabezpieczenie go w odpowiedni sposób. W miejscu docelowym przekazywana jest kolejnemu kierowcy, który zajmuje się dalszym transportem.
Obsługa transportu naczep na terenie terminali kontenerowych wymaga zastosowania odpowiednich maszyn przeładunkowych.
Ciągnik terminalowy a ciągnik napędzany akumulatorem
W portach ciągniki terminalowe wykorzystywane są do transportowania ładunków o bardzo dużej masie i nietypowych gabarytach, najczęściej naczep. Charakteryzują się zwrotnością i konstrukcją zapewniającą sprawne przemieszczanie obsługiwanych ładunków. Ciągniki terminalowe posiadają kabinę operatora z obracanym o 180° fotelem dla lepszej widoczności, długi pomost roboczy umożliwiający podłączanie naczepy oraz umieszczone na podnośniku pneumatycznym siodło, dzięki któremu można podnosić ładunek.
Wadą ciągników terminalowych jest konieczność posiadania uprawnień do kierowania. Wpływa to na obniżenie wydajności przeładunku wskutek przestojów wynikających z niedostępności operatora. Ograniczeniem są także duże gabaryty. Ciągniki terminalowe zajmują cenną przestrzeń w zatłoczonych portach. Przy tym manewrowanie dużymi maszynami nie jest łatwe.
W trudnych warunkach obsługi portowej doskonale sprawdzają się kompaktowe holowniki elektryczne MasterMover dla pieszego operatora. Umożliwiają płynne przemieszczanie ciężkich i ponadgabarytowych ładunków o masie do 20 000 kg, w tym naczep ciężarowych. Cały proces transportowy nie wymaga stosowania innych maszyn, np. suwnic czy wózków widłowych.
Może Cię zainteresować: Holowniki elektryczne – czym są i jakich branżach są przydatne?
Olbrzymią zaletą ciągników elektrycznych są kompaktowe rozmiary. Dzięki temu zajmują niewiele miejsca i ułatwiają transport naczep w zatłoczonych przestrzeniach portowych. Dodatkowo wyróżniają się wysoką zwrotnością i doskonałą widocznością otoczenia. Umożliwia to wykonywanie bardzo precyzyjnych manewrów i poprawia bezpieczeństwo, minimalizując ryzyko wypadków oraz kolizji.
Przewagą ciągników elektrycznych nad terminalowymi jest prosta obsługa i brak konieczności posiadania specjalnych uprawnień. Każdy przeszkolony pracownik może holować naczepy, co znacznie podnosi wydajność transportu i ogranicza koszty operacyjne. Warto także wspomnieć o bezemisyjnym napędzie ciągników elektrycznych, cichej pracy oraz mocnej konstrukcji zapewniającej bezawaryjną eksploatację.
Zastosowanie ciągników elektrycznych w terminalach kontenerowych poprawia jakość i wydajność przeładunkową, zwiększa bezpieczeństwo oraz zapewnia terminowość.