Jak wygląda kontakt z norweskim fiskusem?

Z norweskim urzędem skarbowym można się kontaktować na wiele różnych sposobów, zależnie od rodzaju i celu sprawy. Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z internetu, za pośrednictwem którego da się szybko i skutecznie załatwić większość formalności. Warto jednak pamiętać, że w każdym przypadku rozliczanie podatku z Norwegii wymaga podjęcia odpowiednich przygotowań oraz spełnienia różnych wytycznych.

Norweski urząd skarbowy Skatteetaten

Norweski urząd skarbowy to Skatteetaten, w którym każdy Polak pracujący w Norwegii musi zgłosić powiadomienie o przeprowadzce na terytorium tego państwa. Obowiązek ten dotyczy osób planujących przebywanie w kraju nieprzerwanie przez minimum sześć miesięcy. Jeżeli natomiast okres pobytu będzie krótszy, przeprowadzka nie musi być zgłoszona. Skatteetaten trzeba też poinformować o każdej zmianie adresu lub wyprowadzce. Czas podania nowego adresu to maksymalnie 8 dni od momentu jego zmiany. W przypadku braku kontaktu urząd nie będzie w stanie wysłać powiadomienia o ewentualnym zwrocie nadpłaty podatku.

Poza kwestiami meldunkowymi, w Skatteetaten można też załatwić inne sprawy. Do urzędu skarbowego należy zgłosić się celem uzyskania stałego lub tymczasowego numeru personalnego, będącego odpowiednikiem polskiego numeru PESEL. Skatteetaten pozwala też na uzyskanie karty podatkowej, sprawdzenie historii podatkowej i bieżącego stanu rozliczeń czy zweryfikowanie faktu pobrania karty przez pracodawcę i przeanalizowanie dochodów z roku bieżącego czy lat ubiegłych. W urzędzie tym można ponadto prześledzić historię spraw pracowniczych oraz zyskać wgląd do zobowiązań względem skarbówki, a także ewentualnych nadpłat.

Kontakt z urzędem skarbowym w Norwegii

Norweski urząd skarbowy udostępnia wiele swoich usług online. Za pośrednictwem internetu można składać deklaracje podatkowe i inne dokumenty, a także kierować zapytania do Skatteetaten. Aby skorzystać z usług drogą elektroniczną, należy posiadać konto na platformie Atinn. Do logowania może posłużyć kod MiniID, przyznawany na podstawie numeru personalnego. Obsługiwane są też kody BankID wystawiane indywidualnie przez banki, a ponadto karty elektroniczne BuyPass za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Z urzędem skarbowym można się kontaktować również telefonicznie, korzystając z numeru zamieszczonego na stronie internetowej. Innym rozwiązaniem jest osobista wizyta w biurze Skatteetaten. Norweskie podatki i rozliczenia są dość skomplikowane, dlatego warto skorzystać z usług firmy doradczej Polish Connection i specjalistycznego doradztwa.

Sprawy załatwiane w norweskim urzędzie skarbowym

Każda polska firma w Norwegii musi poinformować Skatteetaten o zmianie numeru konta bankowego. W ten sposób można uniknąć problemów z terminowym otrzymaniem zwrotu podatku. Aby to zrobić, należy wypełnić odpowiedni formularz i podpisać wniosek oraz dostarczyć wymagane załączniki. Poza kopią dokumentu tożsamości, potrzebne będzie też potwierdzenie posiadania konta bankowego w formie np. wyciągu. W Skatteetaten można również uzyskać norweską kartę podatkową, czyli dokument stanowiący podstawę do naliczenia zaliczki podatkowej od dochodu brutto przez pracodawcę oraz odprowadzenia właściwej kwoty do urzędu skarbowego.

Karta podatkowa skattekort bazuje na informacjach o dochodach osiąganych w trakcie roku podatkowego, a także tych uzyskiwanych przez resztę roku Osoby od lat zamieszkujące w Norwegii i osiągające zarobki w tym kraju na ogół otrzymują nową kartę automatycznie. Aby skontaktować się z urzędem celem zamówienia skattekort, można skorzystać z systemu Altinn i formularza RF-1209. Innym rozwiązaniem będzie wypełnienie tego druku w sposób tradycyjny oraz wysłanie go pocztą do Skatteetaten razem z wymaganymi dokumentami. Sprawę da się załatwić również za pośrednictwem pracodawcy, który w imieniu pracownika wypełni formularz. W przypadku podejmowania pracy w Norwegii pierwszy raz, samo złożenie wniosku o wydanie karty nie wystarczy. W takiej sytuacji należy umówić się na osobistą wizytę w lokalnym urzędzie skarbowym, a następnie przejść kontrolę tożsamości.

Poprzedni artykułJak wybrać odpowiednią rozdzielnicę elektryczną?
Następny artykułEtui Kindle – kiedy warto kupić?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj