Dzisiaj w zasadzie trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek firma zrezygnowała z programu lojalnościowego. Jest to absolutnie niezbędna część strategii marketingowej. Niestety, nie zawsze program tego typu odnosi sukces. Wynika to najczęściej z niewłaściwego przygotowania strategii. O czym należy pamiętać, przygotowując program? Jak się za to zabrać? Sprawdzamy!
Określ cel swoich działań i własne możliwości
Zanim stworzysz program lojalnościowy, zastanów się, jaki będzie jego cel. Czy chcesz budować bardzo trwałe, jak najdłuższe relacje z klientami, czy może pragniesz zachęcić ich do większej ilości zakupów? Wbrew pozorom to wcale nie to samo. Jeśli pierwszy z wymienionych jest Twoim celem, powinieneś stworzyć program długofalowy, nastawiony nawet na wieloletnią współpracę z klientem. Jeśli natomiast zależy Ci na szybkim zwiększeniu zysków, korzyści powinny być odczuwane przez klienta jak najszybciej.
Pamiętaj, że program lojalnościowy wymaga pewnej inwestycji. Cała idea opiera się na tym, że dajesz coś swoim klientom. Mogą to być realne prezenty, mogą środki na zakupy. Tak czy inaczej, aby program działał, klient musi na nim realnie skorzystać. Oznacza to pewien wydatek z Twojej strony. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony program lojalnościowy to inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Jednak zanim do tego dojdzie, musisz wyłożyć środki, których w kasie może zwyczajnie brakować. Zastanów się dobrze, jak wiele jesteś w stanie zainwestować w cały program lojalnościowy. Niewątpliwie jest to ważna inwestycja, jednak nie powinieneś też wykorzystać wszystkich swoich rezerw.
Grupa docelowa i jej oczekiwania
Tworząc program lojalnościowy, musisz brać pod uwagę to, kim jest Twoja grupa docelowa. Czy są to ludzie młodzi czy starsi? Kobiety czy mężczyźni? Jakie są ich przeciętne upodobania? To wszystko pytania, na które bezwzględnie musisz znaleźć prawidłowe odpowiedzi. To warunek konieczny, aby móc stworzyć program lojalnościowy, który odniesie sukces. Od specyfiki grupy docelowej powinien zależeć wybór zarówno treści, jak i formy programu. Rzecz w tym, iż aby klienci chcieli brać udział w programie, potencjalne nagrody muszą być dla nich atrakcyjne. Jeśli zaś chodzi o formę, jej niedopasowanie do grupy docelowej może sprawić, że korzystanie z programu będzie dla klientów zbyt trudne. Przykładowo, jeśli celujesz w grupę osób starszych, raczej nie powinieneś opierać działania swojego programu w głównej mierze na aplikacji mobilnej. Może też być odwrotnie, a mianowicie, zbyt prosta forma programu lojalnościowego może zniechęcać. Na przykład, młodzi ludzie, ceniący sobie nowoczesne rozwiązania, mogą uznać, że program lojalnościowy na pewno nie jest wart uwagi, jeśli jego forma jest zbyt klasyczna. Zwłaszcza jeśli mowa o firmie, która działa w branży technologicznej lub zajmuje się czymkolwiek, co można uznać za nowoczesne.
Program lojalnościowy wydaje się dzisiaj niezbędny w przypadku większości firm handlowych i usługowych. Niemniej jednak, aby program przyniósł sukces, konieczne jest jego rozsądne zaplanowanie, a później mądre przeprowadzenie. Dlatego warto skontaktować się ze specjalistami z doświadczeniem w tym obszarze. Firma Spartavity to pewność, że program lojalnościowy przyniesie oczekiwane rezultaty.