Etykieta to w dużej mierze najważniejsza część opakowania każdego produktu – zarówno ze względów technicznych, jak i estetycznych. Z wielu powodów dobrze więc zadbać o to, by była ona odpowiednio dopasowana do produktu. Jedno to projekt graficzny etykiety, natomiast drugie to materiał, z którego jest ona wykonana. Przed jakim wyborem stoimy, tworząc konkretny produkt? Jakie są zalety i wady poszczególnych rozwiązań?
Etykiety foliowe czy papierowe?
To zdecydowanie najczęstszy dylemat producentów opakowań. Łatwo domyślić się, że nie znajdziemy tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Wybór zawsze będzie zależeć od wielu czynników, m.in. samego produktu, rodzaju opakowania, a także warunków jego przechowywania, transportu i wreszcie indywidualnej wizji producenta. Świadomy wybór zawsze będzie jednak możliwy tylko po dogłębnym zapoznaniu się z charakterystyką wszystkich dostępnych rozwiązań.
Etykiety foliowe
Do najważniejszych zalet etykiet foliowych należy zaliczyć wytrzymałość. Są one odporne na działanie wilgoci i pozostałych czynników atmosferycznych, a także wysokich i niskich temperatur. Są elastyczne, a dzięki strukturze materiału pozwalają na uzyskanie świetnej jakości i dobrej rozdzielczości druku. Foliowe etykiety najczęściej stosuje się w przemyśle budowlanym, chemicznym, kosmetycznym i spożywczym oraz w przypadku elektroniki. Stanowią atrakcyjne rozwiązanie nie tylko ze względu na wyjątkowo praktyczne parametry techniczne, ale także nowoczesny, interesujący wygląd. Z czego najczęściej robi się etykiety foliowe?
- folia polietylenowa (PE)
- folia polipropylenowa (PP)
- folia poliestrowa (PET)
- folia termokurczliwa.
Etykiety papierowe
Alternatywą dla etykiet foliowych stanowią etykiety papierowe. Są one dużo mniej trwałe, odporne na przedarcia czy np. działanie wilgoci, jednak druk papierowy charakteryzuje się większą odpornością na ścieranie. Najczęściej jednak to rozwiązanie jest godne uwagi ze względu na niższy koszt produkcji. Etykiety papierowe często wykorzystuje się w produkcji, handlu czy do znakowania towarów w magazynach. W wielu sytuacjach mniejsza trwałość niż w przypadku etykiet foliowych nie stanowi problemu – chociażby przy produkcji etykiet pocztowych i kurierskich, które przechodzą przez stosunkowo krótki proces logistyczny: czas ich używalności to najczęściej tylko kilka dni. Etykiety papierowe mogą być wykonane z papieru gładkiego, ale także ozdobnego, jak chociażby w przypadku etykiet do win.
Co oprócz folii oraz papieru?
Interesującą alternatywą dla folii oraz papieru, jako materiałów bazowych na etykiety, mogą być materiały takie jak winyl oraz akryl. Pierwszy z nich cechuje się wyjątkową elastycznością i wytrzymałością, dzięki czemu etykiety winylowe można aplikować na pozakrzywiane, ostre i chropowate powierzchnie. Są niepalne i nie przewodzą prądu, dlatego też stosuje się je przy zabezpieczaniu części komputerowych oraz podzespołów elektronicznych. Głównymi zaletami etykiet akrylowych są z kolei odporność na działanie wysokich temperatur, promieniowania UV oraz chemikaliów.
Przykłady etykiet na opakowania
Przy produkcji poszczególnych opakowań wytwórcy i projektanci decydują się na zakup różnych rodzajów etykiet. Wybór materiału, z którego wykonana jest etykieta, to istotna część każdego takiego wyboru. Poniżej przedstawiamy wybrane przykłady etykiet, które cieszą się niezmiennym zainteresowaniem klientów.
- Etykiety samoprzylepne
To wyjątkowo wygodny w praktyce rodzaj etykiet opakowaniowych. Ich głównym elementem jest klej, który umożliwia łatwe przymocowanie etykiety do opakowania. Etykieta może zostać zadrukowana w dowolny sposób na życzenie klienta. Według indywidualnego zapotrzebowania etykiety samoprzylepne mogą zostać wykonane zarówno z papieru, jak i tworzyw sztucznych. Sprawdzają się m.in. w przemyśle spożywczym, w przypadku branży kosmetycznej, produkcji rzemieślniczej oraz przy różnego rodzaju manufakturach.
- Etykiety na butelki
Znane również jako owijki na butelki, powszechnie wykorzystywane chociażby w przypadku butelkowanej wody mineralnej, wykonywane są zazwyczaj wyłącznie z tworzyw sztucznych. Za sprawą dużej odporności na przedarcia i pozostałe uszkodzenia mechaniczne, niekorzystne działanie warunków atmosferycznych czy wreszcie długą żywotność etykiety na butelki cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Charakteryzują się świetnymi parametrami technicznymi, jak również wysoką estetyką wykonania.
- Etykiety termokurczliwe
Do produkcji tego rodzaju etykiet wybiera się tworzywo, które równomiernie kurczy się pod wpływem działania temperatury. Etykiety termokurczliwe wykorzystuje się do szeroko pojętego zabezpieczania, a także personalizowania produktów o dowolnych rozmiarach i kształtach. Estetyczna etykieta foliowa zadrukowana od zewnętrznej strony, kurcząc się, przylega ściśle do opakowania. Stosuje się je przede wszystkim w sprzedaży detalicznej, m.in. w marketingu czy zakładach produkcyjnych.
Dobór materiału do produktu
Szeroki wybór etykiet opakowaniowych w oczywisty sposób umożliwia dopasowanie opakowania konkretnego produktu do indywidualnych potrzeb klienta. Materiał, z którego jest wykonana etykieta, odgrywa tutaj znaczącą rolę i bezpośrednio wpływa na finalną jakość produktu. Co więc powinniśmy wziąć pod uwagę przy doborze materiału etykiety do produktu?
- rodzaj produktu,
- specyfika danej branży,
- materiał opakowania,
- kształt i wymiary opakowania,
- projekt graficzny,
- warunki przechowywania i transportu,
- oczekiwania klienta.
Dopasowanie materiału etykiety do produktu może wydawać się niewiele znaczącym drobiazgiem, jednak nie bez przyczyny mamy do dyspozycji tak szeroki wachlarz możliwości. Niezależnie od skali produkcji etykieta może mieć duży wpływ na odbiór produktu na rynku. Trafny wybór materiału na etykietę przełoży się najpewniej na powodzenie konkretnego produktu, a więc także dobrą opinię klientów i sukces marki. Błędny dobór może z kolei skutkować niezadowoleniem i reklamacjami ze strony klientów, a w efekcie zmniejszeniem zysków.
Sprawdź ofertę Atria Polska i wybierz produkt dla siebie: https://atriapolska.pl/oferta/.
Materiał prasowy