Jeśli w Twojej branży ceny w sklepach internetowych zmieniają się dynamicznie, zapewne trudno jest Ci kontrolować działania konkurencji i utrzymywać ceny na poziomie takim, który będzie nie tylko atrakcyjny dla klientów, ale też przyniesie satysfakcjonujące zyski Twojemu sklepowi. Rozwiązaniem tego problemu jest dynamic pricing (repricing), czyli automatyzacja cen. Dowiedz się, na czym polega działanie tego systemu i jakie korzyści przyniesie Twojemu e-sklepowi.
Dynamic pricing – co to jest?
Dynamic pricing to rozwiązanie, które umożliwia automatyczne ustalanie cen przez system wdrożony do platformy e-commerce. Ich wysokość ustalana jest na podstawie danych, które system zbiera z rynku – należą do nich między innymi informacje o cenach w konkurencyjnych sklepach, dostępności produktów u konkurencji czy pozycjach w rankingach porównywarek cenowych.
Czy repricing niesie jakieś ryzyko?
Pierwszą rzeczą, o jakiej można pomyśleć na wiadomość o tym, że system będzie automatycznie zmieniała ceny na podstawie zebranych z rynku informacji, jest to, że Twój e-commerce może wdać się w wojnę cenową i obniżać ceną do poziomu, który nie będzie przynosił opłacalnych zysków. Nie należy jednak obawiać się takich skutków. Dlaczego?
Repricing działa bowiem według ustalonych wcześniej reguł, dlatego w przy ustalaniu optymalnych na dany moment cen bierze pod uwagę wszystkie ustalenia, jakie zostały wdrożone przez administratora sklepu lub inną osobę odpowiedzialną. Dlatego też z wykorzystaniem dynamic pricing cena sprzedaży nigdy nie spadnie poniżej poziomu opłacalności. Co więcej – możesz ustawić narzędzie w taki sposób, aby zawsze wymagało zaakceptowania zmiany przez menedżera.
Jakie korzyści niesie dynamic pricing?
Sklepy internetowe, które korzystają z narzędzia do automatyzacji cen, mogą cieszyć wymiernymi korzyściami, które wpłyną na zyski, jakie osiągają one ze sprzedaży.
Oszczędność czasu
Manualne dostosowanie wszystkich ofert do realiów rynkowych jest bardzo trudne, szczególnie w branżach, w których ceny zmieniają się z dużą częstotliwością. Z dynamic pricing system sam zaproponuje optymalne ceny, reagując na bieżące działania konkurencji nawet kilkukrotnie w ciągu dnia.
Optymalizacja zysków
Większe zyski ze sprzedaży to cel każdego e-commerce’u. Śledzenie cen produktów u konkurencji i dostosowywanie ofert do realiów rynkowych przez system pozwoli Twojemu sklepowi realizować cele polityki cenowej. Większe zyski można osiągać na dwa sposoby:
- obniżanie cen – pozwoli zwiększyć wolumen sprzedaży, jako że więcej klientów zdecyduje się właśnie na Twoją ofertę;
- podniesienie marży – dynamic pricing może zaproponować podniesienie marży w cenach produktów w sytuacji, kiedy istnieje wyraźna różnica pomiędzy Twoją ofertą a kolejną w rankingu porównywarek lub u konkurencji występuje brak towaru, wówczas podwyżka nie spowoduje odpływu klientów, szukających tańszych ofert.
Jak działa dynamic pricing?
Po ustaleniu produktów, dla których ma zostać wdrożony repricing, należy przyjąć reguły, według jakich ma działać automatyczne ustalanie cen. Po zebraniu danych z systemów ERP narzędzie zaproponuje optymalną cenę, która może zostać wprowadzona do oferty automatycznie lub po zatwierdzeniu przez administratora.