Zajmujesz się pozycjonowaniem strony, ale zmieniasz witrynę i boisz się, że stracisz dotychczasowe pozycje? Niepotrzebnie, ponieważ istnieją przekierowania, dzięki którym możliwe jest zachowanie pozycji, użytkowników i wszystkiego, co do tej pory udało się wypracować. Czym dokładnie są przekierowania, jakie mamy ich rodzaje i jak duży mają wpływ na pozycjonowanie stron?
Czym są przekierowania?
Jest to automatyczne przenoszenie użytkownika ze starej witryny na nową – bez konieczności wpisywania przez niego nowego adresu strony. Wystarczy więc, że użytkownik wpisze stary adres strony, a zobaczy aktualny – ten, na który go przekierujesz. Przekierowania mają bardzo duże znaczenie dla SEO – informują bowiem roboty Google, że treść starej strony dostępna jest pod nowym adresem, co jest jednoznaczne z zachowaniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Co więcej, przekierowania wpływają pozytywnie nie tylko na pozycjonowanie stron, ale też dają wiele korzyści użytkownikom, takich jak:
- brak konieczności przenoszenia wszystkich wpisów i grafik na nowy adres,
- brak utraty wcześniej wypracowanego autorytetu domeny, co ma również duży wpływ na pozycjonowanie strony,
- utrzymanie dawnych użytkowników strony, poprzez automatyczne przekierowanie ich na nowy adres.
Jakie mamy przekierowania?
Podstawowym przekierowaniem, o którym mówimy jest przekierowanie 301 – to ono przenosi użytkowników automatycznie pod nowy adres i jest zdecydowanie polecane przede wszystkim przez specjalistów SEO (pozwala na płynne, skuteczne pozycjonowanie stron), co mówi samo za siebie. Dzięki 301, roboty Google otrzymują jasną informację, że by zapoznać się z treścią strony, muszą z adresu A, przejść do adresu B.
Dużo rzadziej stosowane są inne przekierowania, co nie znaczy oczywiście, że nie są w ogóle wykorzystywane, jak np. przekierowanie 302. Jest ono nazywane przekierowaniem tymczasowym, ponieważ stosowane jest „na chwilę”, a upływie pewnego czasu, następuje powrót z witryny B do witryny A. Nie stosuje się ich do skutecznego pozycjonowania stron, ale w sytuacjach, gdy pojawiają się problemy z serwerem albo np. gdy testowana jest nowa strona internetowa. Dużą zaletą przekierowania 302 jest to, że pierwotna strona nie zostaje usunięta z wyników wyszukiwania Google. Istnieją jeszcze przekierowania 303, stosowane w momencie, gdy dane wysyłane są metodą HHTP POST – zdarza się to jednak stosunkowo rzadko.
Czy jest alternatywa dla przekierowania 301?
Jak się okazuje tak, choć jest dużo mniej popularna, a właściciele stron i specjaliści SEO zwykle korzystają właśnie z przekierowania 301, które wpływa najbardziej pozytywnie na pozycjonowanie stron. Alternatywą, o której mówimy, jest tag rel=Canonical, który jest przydatny w momencie, gdy ustawienie przekierowania 301 nie jest możliwe (np. ze względu na brak takiej opcji w używanym przez właściciela witryny CMSie). Wystarczy wtedy dokonać jedynie drobnej modyfikacji sekcji head w witrynie, aby cieszyć się efektywnym przekierowaniem.