Aranżacja witryny sklepowej, czyli jak przyciągnąć klientów do swojego sklepu

Zwykło się mawiać, że reklama jest dźwignią handlu. To prawda, choć akurat w tym kontekście słowo „reklama” ma bardzo szerokie znaczenie. Podświadomie utożsamiamy ją bowiem ze spotami radiowymi czy telewizyjnymi, albo promowaniem się w Internecie. Tymczasem każde miejsce, gdzie klient styka się z produktem, jest naszą wizytówką. Nie inaczej jest w przypadku witryny sklepowej, która powinna być urządzona wedle pewnych zasad. Jakich? Na to pytanie odpowie nam visual merchandising.

Czym jest visual merchandising?

Zacznijmy od rozszyfrowania kluczowego pojęcia, a więc odpowiedzi na pytanie, czym właściwie jest ten osławiony visual merchandising? Choć nazwa wydaje się kryć coś „magicznego”, to w rzeczywistości jest to tzw. „sprzedaż wizualna”, która mieści w sobie wszelkie praktyki zmierzające do tego, by nasz sklep stacjonarny prezentował się idealnie. Znaczenie ma tu rzecz jasna sposób rozmieszczania produktów w witrynach i na półkach, ale nie tylko. Visual merchandising zwraca uwagę także na mniej oczywiste aspekty wystroju wnętrz, takie jak szerokość alejek, kolorystyka, detale, czy meble do sklepu odzieżowego. Wszystko po to, żeby całość prezentowała się wyśmienicie i zachęcała do zakupu.

Idealna aranżacja witryny sklepowej

Dziś skupimy się na jednym, konkretnym wycinku sprzedaży wizualnej, a mianowicie na samej witrynie sklepu. Co powinniśmy robić, żeby przyciągała wzrok potencjalnego klienta? Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musimy… tego klienta zdefiniować! Określenie grupy docelowej to pierwszy krok do dobrania odpowiednich narzędzi.

Kiedy już wiemy, komu chcemy się pokazać, możemy przejść do kolejnego zagadnienia, czyli samej zawartości witryny. Na co musimy tutaj zwrócić uwagę? Przede wszystkim na szeroko pojętą estetykę. Każdy z nas ma jej poczucie na niższym lub wyższym poziomie, ale z pewnością podświadomie wyczuwamy, że jeśli na witrynie jest za dużo rzeczy lub są rozrzucone w nieładzie, to całość nie wygląda zbyt zachęcająco. Do tego dochodzi kwestia kolorystyki – zbytnia „pstrokatość” rozprasza i stawia pod znakiem zapytania nasz gust, a to przecież w wielu branżach podstawa zaufania do firmy. Choć z gustem targetu się nie dyskutuje – jeśli w toku określania grupy docelowej wyjdzie nam, że musimy zastosować taki a nie inny układ/dobór kolorów, to nie powinniśmy tego bagatelizować.

Co poza tym? Traktujmy naszego klienta z szacunkiem. Niech aranżacja witryny sklepowej w naszym wykonaniu za punkt honoru obierze sobie wystawianie tylko schludnych, pełnowartościowych produktów wraz z dobrze widocznymi cenami (i ewentualnie promocjami). Dobrą praktyką jest także eksponowanie towarów podobnych (np. stylistycznie) lub uzupełniających się wzajemnie. To idealny sposób by pokazać, że nasz asortyment jest naprawdę szeroki.

Pomoc w aranżacji witryny sklepowej

Jeśli sami nie mamy czasu, możliwości lub umiejętności niezbędnych do stworzenia idealnej witryny, możemy zwrócić się do fachowców. Spece od visual merchandisingu zadbają o każdy szczegół, który powinien się znaleźć za szybą naszego sklepu. Doradzą najlepszą kompozycję, zasugerują zmiany, nawet podpowiedzą, czy warto dokupić meble do sklepu odzieżowego. Nie trzeba wzbraniać się przed skorzystaniem z pomocy – zwłaszcza, że rady specjalisty zostaną z nami na zawsze i zapewnią trwały efekt – bez względu na to, jaką kolekcję aktualnie będziemy promować na witrynie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here