Normy ISO stanowią gwarancję wysokiej jakości, dzięki czemu zarówno działania firmy, jak i jej wizerunek zyskują na wiarygodności. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, co kryje się pod tym skrótem, ani jaką rolę odgrywają poszczególne regulacje w praktykach biznesowych. Zastanawiasz się jakie korzyści dla Twojej organizacji przyniesie wdrożenie norm? Z poniższego artykułu poznasz specyfikę tych dokumentów, ich rodzaje, a także wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Sprawdź, na czym polega certyfikacja i kontrola ISO!
Normy ISO – co to jest?
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, powszechnie znana jako ISO (International Organization for Standardization), od 1947 roku wyznacza i opracowuje regulacje dotyczące jakości, produkcji, bezpieczeństwa i środowiska – zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Normy ISO to dokumenty opracowywane przez ekspertów z konkretnej dziedziny, których celem jest określenie zasad obowiązujących w różnych branżach (m.in. usługowej, technologicznej). Regulacje mają charakter dobrowolny i uniwersalny, a ich podstawę stanowią badania naukowe i aktualny stan wiedzy. Głównym celem ISO ujednolicenie zasad postępowania i wyznaczenie dobrych praktyk w każdym sektorze (publicznym, prywatnym) i obszarze działalności.
Rodzaje norm ISO
Obecnie istnieje wiele różnych rodzajów norm (na ten moment ich liczba wynosi prawie 24 tys.), a do najpopularniejszych z nich zaliczają się m.in.:
- ISO 9000 (zarządzanie jakością);
- ISO 18000 (bezpieczeństwo i higiena pracy);
- ISO 22300 (ciągłość działania);
- ISO 31000 (zarządzanie ryzykiem);
- ISO 22000 (bezpieczeństwo żywności).
Znaczenie aktualizacji norm ISO w rozwoju przedsiębiorstwa
Jak już zostało to opisane w tekście – normy nie tylko pomagają podnieść standardy organizacji, ale wskazują również obszary wymagające usprawnienia i udoskonalenia, dzięki czemu łatwiej można dostosować się do wymagań rynkowych. Przedsiębiorstwo zyskuje w ten sposób okazję do optymalizacji procesów, obniżenia kosztów i polepszenia wyników.
Oto najważniejsze korzyści z wdrożenia certyfikacji ISO w Twojej organizacji:
- podniesienie wydajności i efektywności,
- korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie wszystkich pracowników,
- cyberbezpieczeństwo i ochrona danych,
- zyskanie przewagi nad konkurencją w danej branży,
- minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
Aktualizacje norm pojawiają się regularnie co kilka lat, aby dynamicznie odpowiadać na zmieniające się warunki rynkowe. Będąc na bieżąco z tematem innowacji i nowoczesnych rozwiązań, możesz skuteczniej spełniać oczekiwania klientów.
Jak przygotować się do certyfikacji i kontroli ISO?
Decyzja o wdrożeniu certyfikacji ISO należy do danej organizacji, dlatego że (co warto ponownie podkreślić) normy mają charakter dobrowolny. W tym celu można skorzystać z usług agencji certyfikującej/szkoleniowej, która sprawdza nie tylko dokumentację, ale i cały system zarządzania w firmie. Rolą audytora w trakcie kontroli ISO jest wskazania wszelkich nieprawidłowości, a także zaproponowanie rozwiązań, które wyeliminują problem i pozwolą organizacji sprostać wymaganiom konkretnej normy. Ze względu na to, że regulacje są systematycznie aktualizowane, agencje tego typu oferują swoim klientom pomoc w utrzymaniu certyfikatu poprzez odpowiednie dostosowanie dokumentacji systemu. Jeśli zależy Ci na sprawnym przejściu przez proces wdrażania nowych wymagań, warto skorzystać z pomocy specjalistów doświadczonych w obszarze ISO. Wielu z nich prowadzi szkolenia i udziela porad, dzięki czemu łatwiej przyswoisz informacje związane z kolejnymi nowelizacjami.