Akcje Amazona

Kiedy ten gigant technologiczny kicha, rynek się przeziębia. Amazon właśnie opublikował rozczarowujący raport za drugi kwartał. Inwestorzy powinni zwracać uwagę na zmieniające się motory wzrostu, nadchodzące wyzwania i plany nowego CEO.

Cena akcji Amazon spadła 30 lipca o 8%, po tym, jak gigant e-commerce i chmury opublikował swoje dane za drugi kwartał. Wzrost przychodów nie spełnił oczekiwań analityków, a prognozy na trzeci kwartał okazały się znacznie niższe.

Spadek Amazona odbił się na notowaniach innych spółek z branży e-commerce i chmury, ponieważ Amazon jest uważany za wyznacznik obu rynków. Wielu analityków na Wall Street pospiesznie obniżyło swoje ceny docelowe dla akcji, powołując się na trudne do porównania wyniki na rynku post-pandemicznym. Przyjrzyjmy się głównym tematom dyskusji wokół Amazon, czy byki czy niedźwiedzie mają przewagę i czy jest to nadal opłacalna inwestycja. Informacje o inwestowaniu w akcje Amazon znajdziesz pod adresem https://monitorfx.pl/akcje/inwestowanie-w-amazon/.

Przychody Amazona

Przychody Amazona wzrosły w tym kwartale o 27% rok do roku do 113,1 mld dolarów, ale rozminęły się ze średnią prognozą Wall Street o prawie 2 mld dolarów. Spółka uważa, że jej przychody w trzecim kwartale wzrosną jedynie o 10%-16% rok do roku, w porównaniu z oczekiwaniami analityków, którzy spodziewali się 24% wzrostu.

Podczas telekonferencji dyrektor finansowy Amazona Brian Olsavsky zauważył, że od maja ubiegłego roku wzrost przychodów „skoczył do przedziału 35%-45% i pozostał na tym poziomie do I kwartału tego roku, kiedy to odnotowaliśmy 41% wzrost”. Ale począwszy od drugiego kwartału Amazon „zaczął kompensować ten okres wysokiej sprzedaży z zeszłego roku, a tempo wzrostu przychodów w ujęciu rocznym zmniejszyło się.”

Olsavsky spodziewa się, że spowolnienie będzie kontynuowane, ponieważ „szczepionki stają się łatwiej dostępne w wielu krajach, a ludzie wychodzą z domów.” Zauważył również, że średnie wydatki Amazona na członka Prime „zmalały w porównaniu z wydatkami obserwowanymi w szczytowym okresie pandemii”.

Prognozy

Długoterminowy wzrost Amazona wydaje się stabilny, ale jego główne motory wzrostu ulegają zmianom. W segmencie e-commerce, sprzedawcy zewnętrzni stanowili 56% wszystkich płatnych jednostek w drugim kwartale – w porównaniu do 53% rok temu – i nadal generują znacznie silniejszy wzrost sprzedaży niż rynek pierwszej strony.

Ta zmiana jest niepokojąca, ponieważ Amazon już wcześniej borykał się z problemami kontroli jakości na swoim rynku zewnętrznym i ciągłymi skargami na podrabiane produkty od zagranicznych sprzedawców.

Wzrost przychodów firmy Amazon w drugim kwartale byłby jeszcze wolniejszy bez pomocy Amazon Web Services (AWS), największej na świecie platformy infrastruktury chmurowej, oraz jej działalności reklamowej.

Przychody AWS wzrosły o 37% rok do roku do 14,8 miliardów dolarów w ciągu kwartału, czyli 13% przychodów Amazona, a zyski operacyjne wzrosły o 25% do 4,2 miliardów dolarów, czyli 54% całkowitych przychodów operacyjnych Amazona. Przychody z segmentu „inne”, na które składają się przede wszystkim przychody z reklam, wzrosły o 87% rok do roku do 7,9 mld dolarów, czyli 7% przychodów Amazona.

Jeśli wyłączymy AWS i „inny” segment z obu okresów, przychody Amazona w drugim kwartale wzrosłyby tylko o 22% rok do roku. Jeśli pójdziemy o krok dalej i wykluczymy wszystkie usługi sprzedawców zewnętrznych, przychody firmy wzrosłyby tylko o 17% rok do roku.

Nowy CEO

Andy Jassy objął stanowisko dyrektora generalnego Amazona na początku lipca, ale do tej pory nie przedstawił jasnej mapy drogowej dla przyszłości firmy. Jassy wcześniej kierował AWS, więc główny motor zysków Amazona, który subsydiuje wzrost jego działalności detalicznej o niższej marży, jest w dobrych rękach.

Jednak działalność detaliczna Amazona wciąż stoi przed poważnymi wyzwaniami. Supermarkety takie jak Walmart czy Target coraz lepiej radzą sobie z dopasowaniem cen i opcji dostawy do Amazona, jego zależność od zewnętrznych sprzedawców pozostaje mieczem obosiecznym, a ponadto wywiera presję na podniesienie płac i poprawę warunków w magazynach. Shopify pozostaje poważnym zagrożeniem, ponieważ przekonuje niezależnych sprzedawców do zakładania własnych sklepów internetowych, a niszowe rynki, takie jak Etsy, przyciągają kupujących, którzy poszukują bardziej unikalnych prezentów.

Amazon musi również agresywnie rozwijać się za granicą, aby wygenerować nowy wzrost i zmniejszyć swoją zależność od nasyconego rynku amerykańskiego – ale ma problemy z odciągnięciem kupujących od zakorzenionych liderów regionalnych, takich jak MercadoLibre w Ameryce Łacińskiej i Shopee Sea Limited w Azji Południowo-Wschodniej.

Jassy będzie musiała stawić czoła tym wyzwaniom w ciągu najbliższych kilku kwartałów, aby przekonać inwestorów, że Amazon nie traci przewagi na rozwijającym się rynku e-commerce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here