SEO copywriting – definicja i podstawy

Search Engine Optimization to działania mające na celu podwyższenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. To zarówno optymalizacja strony pod względem technicznym, jak i tworzenie treści – również ukierunkowanych na podniesienie pozycji w wyszukiwarce. SEO copywriting skupia się na tym drugim aspekcie.

SEO copywriting – definicja

To teksty tworzone według określonych reguł. Wyznaczają je roboty, które analizują zawartość stron zgodnie z pewnymi kryteriami. Równie ważne jest planowanie treści wartościowych dla czytelnika.

Cel SEO copywritingu to połączenie tych dwóch interesów – użytkownika i algorytmów. Efekty tych działań można obserwować w statystykach.

Kto z tego korzysta? Teksty pod pozycjonowanie może posiadać każdy, komu zależy widoczności strony w sieci. Najczęściej są to przedsiębiorcy. Wokół nich skoncentrowany jest rynek usług SEO copywritingu.

Dlaczego zależy im na pozycji w wynikach wyszukiwania?

  • Lepsza widoczność to szansa na dotarcie do klientów.
  • Pozwala to także zwiększyć ruch organiczny na stronie.
  • Większa aktywność powoduje zainteresowanie i rozpoznawalność.
  • Poprzez wartościowe treści firma zyskuje zaufanie klientów i rozwiązuje ich problemy.
  • Wszystkie te korzyści przekładają się na sprzedaż.

Skuteczne teksty SEO stworzy dla Ciebie Content Writer.

SEO copywriting – podstawowe zasady

Treść powinna być realnie przydatna dla człowieka. To czytelnik jest źródłem Twoich korzyści. On wyszukuje, klika, czyta i kupuje. Algorytm tylko pozwala do niego dotrzeć.

Jak tworzyć treści dla czytelnika?

Gdy wiesz, do kogo piszesz, wiesz także, jak pisać. Określ:

  • kim są Twoi czytelnicy,
  • czego potrzebują,
  • jak będą tego szukać,
  • jakim językiem się posługują.

Wyobraź sobie członka grupy docelowej. Niech posiada cechy statystycznego odbiorcy, do którego kierujesz ofertę. Jeśli jesteś twórcą, zapytaj klienta o target. Ta wiedza to klucz do skutecznego SEO copywritingu.

Identyfikacja odbiorców pozwala zdecydować, jakimi argumentami będziesz do nich przemawiać. Ważne, abyś mówił o możliwościach i korzyściach, nie tylko o produktach i ich cechach.

Zamiast pisać: „Nasze butelki mają zamknięcia zapobiegające wyciekaniu napoju”, pokaż klientowi realną korzyść: „Możesz włożyć butelkę do plecaka i nie martwić się, że coś się wyleje”.

Jeśli nie uświadomisz odbiorcy, że potrzebuje Twoich produktów lub usług, nie będzie miał powodu, by je kupić.

Co z SEO?

Druga część zadania – sprawić, by użytkownik chciał to przeczytać. Nie zrobi tego wyłącznie dlatego, że tekst jest dobry. Ważna część SEO copywritingu to wygląd i przejrzystość.

Zawartość strony powinna być atrakcyjna wizualnie. To ważne również dla robotów. Struktura tekstu to jeden z aspektów, które wpływają na pozycję w wyszukiwarce. Efekt czytelnej treści można osiągnąć dzięki kilku zasadom.

  • Krótkie akapity. Kluczowe informacje znajdują się na ich początku.
  • Nagłówki i śródtytuły. Nakreślają tematykę poszczególnych części tekstu. Czytelnik może szybko zorientować się, gdzie są informacje, których szuka.
  • Graficzne wyróżnienia informacji – w postaci wypunktowań i pogrubień.

Treść

Tytuł i lead mają za zadanie przekonać czytelnika do tekstu w kilka sekund. Od nich zależy, czy zapozna się z resztą. Duże znaczenie w SEO copywritingu mają także śródtytuły. Zawrzyj w nich słowa kluczowe.

Aby treść dobrze wpływała na pozycjonowanie, musi być w pełni unikatowa. Zarówno odniesieniu do zawartości innych stron internetowych, jak i wobec tekstów na Twojej stronie. Stosuj zróżnicowane słownictwo – algorytmy cenią synonimy i bogactwo językowe. Pozostań jednak wyłącznie przy neutralnym stylu. Zrezygnuj z kolokwializmów, archaizmów i innych nienaturalnych elementów. Tekst powinien być też poprawny językowo.

Słowa kluczowe

To frazy, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki, gdy szuka informacji. Musisz je zidentyfikować i zawrzeć w swoim tekście. Dzięki temu zwiększa się szansa, że Twoja strona wyświetli mu się jako odpowiedź na zapytanie.

Jak je wybrać? Określ produkty lub usługi, które oferujesz. To już konkretna lista fraz. Jeśli działasz lokalnie, dodaj miasto, np. “klimatyzatory Warszawa”. Sama nazwa miejsca Twojej działalności też może być słowem kluczowym, np. “sklep papierniczy Wrocław”. Skorzystaj z narzędzi do dobierania fraz, takich jak planer słów kluczowych. To przydatna pomoc w skutecznym SEO copywritingu.

Warto określić poziom ogólności fraz. Zazwyczaj im bardziej są szczegółowe, tym łatwiej trafić do zainteresowanych odbiorców. Gdy sprzedajesz okna, pozycjonowanie się na słowo “okna” przyniesie mierne skutki. Lepiej dla poszczególnych tekstów dobrać tzw. frazy z długiego ogona, czyli zawierające szczegółowe informacje o produkcie. Na przykład “okna balkonowe PVC Łódź”.

SEO copywriting – podsumowanie

Skuteczny SEO copywriting polega na pisaniu dla użytkownika zgodnie z zasadami SEO. Dobrze skonstruowane teksty pozwalają osiągnąć wymierne korzyści w postaci konwersji, a co najważniejsze – sprzedaży. Dlatego decyduje się na nie coraz więcej firm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here