Rozwijanie nowej firmy krok po kroku

Rozwijanie firmy, szczególnie młodej, nie jest łatwym zadaniem. Trzeba nie tylko zmierzyć się z wyzwaniami rynku, konkurencją, ale również mieć wizję tego, w jakim kierunku ma podążać nasz biznes. Podpowiadamy, jak przebrnąć przez fazę rozwoju firmy.

Znana sentencja mówi, że kto stoi w miejscu, tak naprawdę się cofa. Ten pogląd doskonale pasuje do biznesu i prowadzenia firmy. Nie będzie zatem zaskoczeniem stwierdzenie, że przedsiębiorstwo, które się nie rozwija, ma coraz słabszą pozycję na rynku, a w rezultacie traci klientów. Właśnie spadek udziału w rynku jest jednym z najczęstszych powodów bankructw firm, a zaraz potem błędy w zarządzaniu i problemy z zapewnieniem stabilnego finansowania. Brak rozwoju to stagnacja, a konkurencja zwykle nie próżnuje.

Oczywiście firmy z długim stażem i z ugruntowaną pozycją na rynku mają łatwiej, aby się rozwijać. Jednak rozwój jest także konieczny w początkowej fazie istnienia przedsiębiorstwa. Szczególnie wtedy trzeba się zmierzyć z dużymi wyzwaniami i działać konsekwentnie, ale z rozwagą. Warto zastosować poniższy schemat działania lub opracować własny.

Analizowanie konkurencji

Aby dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja na rynku i w jakim kierunku rozwijać biznes, trzeba przede wszystkim poznać konkurencję. Potrzebna jest gruntowna analiza działania innych firm w danej branży. To powinno być kompleksowe badanie. Najpierw trzeba się zorientować, jak duża jest w ogóle konkurencja – czy to wielkie, czy raczej małe podmioty. Potem należy przeanalizować ich ofertę, ceny, sieć dystrybucji, grupę docelową, filozofię działania i wyznawane wartości. Należy również zwrócić uwagę, co wyróżnia konkurentów, wyselekcjonować najgroźniejszych, sprawdzić, jak pozycjonują się na rynku.

Warto także zwrócić uwagę, w jaki sposób konkurencja prowadzi działania marketingowe, jakie kanały do tego wykorzystuje. Dobrze również wyciągnąć wnioski na temat planów rozwojowych konkurentów. Dopiero znając doskonale rynek i jego specyfikę, można przystąpić do kolejnego etapu, który pomoże w rozwoju firmy.

Przygotowanie strategii biznesowej

Jedną znaną sentencję już zacytowaliśmy, teraz warto zacytować drugą. Seneka Młodszy powiadał, że jeśli się nie wie, do jakiego portu płynąć, żaden wiatr nie będzie dobry. Podobnie jest z biznesem. Aby rozwijać firmę, trzeba mieć plan, a właściwie strategię biznesową. Najlepiej przygotować ją w formie pisemnej lub elektronicznej. Taka strategia określa mierzalne cele. Powinna być prosta i spójna – musi się odnosić do konkretnej sytuacji firmy. Plan biznesowy powinien precyzować konkretny cel z uwzględnieniem aktualnych i przyszłych warunków na rynku. Konieczne jest bowiem przyjęcie rzeczowych założeń. Wszelkie działania muszą zostać określone w konkretnym horyzoncie czasowym. Trzeba wyznaczyć termin osiągnięcia poszczególnych etapów rozwoju. Strategia biznesowa powinna obejmować również optymalizację procesów biznesowych w firmie.

Zapewnienie finansowania

Aby skutecznie i konsekwentnie rozwijać firmę, trzeba zapewnić jej odpowiednie finansowanie. Najlepiej wykorzystać do tego własne środki. Niestety, często firmy w początkowej fazie rozwoju nie mają zapasu kapitału, który mógłby im zapewnić stabilne funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Do tego często pojawiają się nieprzewidziane wydatki, które trzeba sfinansować. Bank wydaje się w takiej sytuacji naturalnym źródłem zewnętrznego finansowania. Jednak nie tak łatwo pożyczyć tam pieniądze. Kryteria przyznawania kredytów są zaostrzane z kwartału na kwartał. W rezultacie w 2018 roku co piąty przedsiębiorca nie dostał kredytu w banku, a w 2016 roku takich odmów było tylko 14%. Gdzie zatem można jeszcze szukać finansowania?

– Kredyt dla nowej firmy to często zbyt duże ryzyko dla banku. Do tego przedsiębiorca musi wykazać się odpowiednim zabezpieczeniem i atrakcyjnym biznesplanem. Dużą barierą jest także wymóg długiego stażu firmy na rynku, którego wymagają banki. To przeważnie 12 miesięcy – wyjaśnia ekspert https://aasadlabiznesu.pl.

– Alternatywą dla bardzo wymagających banków mogą być jednak firmy pożyczkowe. Coraz więcej z nich ma w swojej ofercie pożyczki dla biznesu i nie ma obiekcji, żeby finansować przedsiębiorców od pierwszego dnia ich działalności. Warto zatem zastanowić się nad pożyczkami dla nowych firm na rynku pozabankowym, które można przeznaczyć na dowolny cel, a pieniądze otrzymuje się bez skomplikowanych formalności – podkreśla przedstawiciel Aasa dla Biznesu.

Pozyskiwanie najlepszych specjalistów

Gdy już ma się przygotowany plan działania i finansowanie, można przystąpić do kolejnego etapu. Rozwijanie firmy to nie tylko zakup nowego wyposażenia i zwiększanie sprzedaży, ale także wzmacnianie jej kapitału ludzkiego. Należy zastanowić się, czy nie potrzebujemy dodatkowych pracowników. Może być potrzebny na przykład jakiś doświadczony specjalista w określonej dziedzinie. Tutaj znowu trzeba wrócić do zapisanej strategii biznesowej i sprawdzić, czy założone cele można osiągnąć bez pozyskania nowych pracowników. Może się okazać również, że dysponujemy odpowiednim kapitałem ludzkim, a wystarczy jedynie doszkolić zatrudnione osoby.

Rozwijanie firmy polega tak naprawdę na konsekwentnym wykonywaniu wyznaczonych etapów i kroków w różnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Należy zacząć jednak od zapewnienia stabilności finansowej i dopiero na tym fundamencie można budować coraz lepszą pozycję na rynku.

Poprzedni artykułNajpopularniejsze zastosowania systemu tour guide
Następny artykułBiuro przyjazne pracownikowi

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj