Na czym polega umowa franczyzowa?

Na czym polega umowa franczyzowa?

Umowa franczyzowa to dokument, na mocy którego można rozpocząć współpracę franczyzową. Ten model biznesowy słynie z dużego bezpieczeństwa inwestycji oraz łatwości jego zarządzania.

Czym jest franczyza i jak podpisać umowę franczyzową?

W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o prowadzeniu biznesu na zasadach franczyzy. Polega to na przekazaniu za opłatą licencji do wykorzystywania danego znaku towarowego oraz całego know-how wybranej marki. To układ bardzo korzystny dla obu stron, tj. franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Pierwsza z wymienionych stron zyskuje o wiele łatwiejszą drogę do zarządzania lokalem gastronomicznym, usługowym, spożywczym lub punktem innego typu, franczyzodawca natomiast wzbogaca się o partnera biznesowego, który przejmuje większość obowiązków.

Franczyza znana jest jako bezpieczny i skuteczny model biznesowy, z którego korzystają zarówno początkujący, jak i doświadczeni przedsiębiorcy. By umowa franczyzowa mogła zostać podpisana, należy spełnić określone warunki, a także przestrzegać ich w trakcie trwania współpracy. Zależnie od wybranej oferty franczyzy odwołują się one m.in. do utrzymania ustalonych standardów obsługi, posiadania sugerowanej oferty oraz oczywiście systematycznych płatności na rzecz franczyzodawcy.

Korzyści i obowiązki wynikające z umowy franczyzowej

Umowa franczyzowa to charakterystyczny rodzaj porozumienia biznesowego i prawnego, który zobowiązuje obie strony do określonych praktyk oraz przestrzegania danych warunków. Jak już wspomniano, są one uzależnione od oferty franczyzy, spory wpływ na zasady współpracy ma też wybrany sektor na rynku czy lokalizacja otwieranego biznesu.

Tradycyjnie jednym z kluczowych punktów umowy franczyzowej są kwestie płatności. Te wnoszone przez franczyzobiorcę na rzecz franczyzodawcy można podzielić na 3 typy, przy czym nie przy każdej współpracy występują one jednocześnie. Pierwszą opłatą jest tzw. opłata licencyjna. To na jej podstawie franczyzobiorca uzyskuje prawo do otwarcia biznesu pod szyldem danej marki czy posługiwania się jej logotypem. Drugi koszt to okresowe płatności będące danym (zapisanym w umowie) odsetkiem od przychodów prowadzonego punktu lub lokalu. W niektórych przypadkach franczyzobiorca uiszcza również opłatę na rzecz tzw. funduszu marketingowego. Dzięki temu może korzystać z ogólnopolskich kampanii reklamowych i promocyjnych franczyzodawcy.

Współpraca na zasadzie umowy franczyzowej ma oczywiście o wiele więcej zalet. Poprzez wnoszone opłaty franczyzobiorca otrzymuje dostęp do właściwie gotowego przepisu na biznes. Uzyskuje informacje oraz wskazówki dotyczące przygotowania i zagospodarowania lokalu, jego zatowarowania, sposobu ubioru i zatrudnienia pracowników oraz wszystkiego, co jest niezbędne do prowadzenia własnego punktu. W niektórych przypadkach dzięki umowie franczyzowej franczyzobiorca może otrzymać nawet w pełni umeblowany i niemal przygotowany do otwarcia lokal, a przez pierwsze miesiące działalności uzyskuje dodatkowe benefity na start, przy spełnieniu określonych warunków. Warto też zwrócić uwagę, że podpisując umowę franczyzową, franczyzobiorca uzyskuje pełną pomoc doradczą i partnerską w prowadzeniu biznesu.

Poprzedni artykułWydruk wielkoformatowy UV – nowe możliwości w świecie reklamy
Następny artykułOdwołano Twój lot? Zobacz co możesz zrobić, by uzyskać odszkodowanie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj