Jak sprzedać lokal użytkowy? 5 porad dla sprzedających

Sprzedaż lokalu użytkowego nie jest prostym zadaniem. Zainteresowani nim potencjalni kupcy to biznesmeni, którzy często dokładnie wiedzą, czego oczekują oraz na co zwracać uwagę. Do tego mają już doświadczenie w negocjacjach… O czym trzeba wiedzieć sprzedając lokal użytkowy? Podpowiadamy.

Ogłoszenia o sprzedaży lokalu użytkowego – gdzie wystawić?

Na początku musisz zastanowić się, w jakiej formie stworzyć ofertę o sprzedaży lokalu użytkowego. Masz trzy możliwości: skorzystać z usług biura pośrednictwa nieruchomości, samodzielnie wystawić ogłoszenie oraz zostawić informację o sprzedaży lokalu na jego drzwiach. Trzeci ze sposobów można oczywiście wykonać niezależnie od innych rozwiązań, trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jego skuteczność może być bardzo mała.

Gdy zostawisz to brokerom, tak właściwie masz problem z głowy – oni szukają kupujących, pokazują im lokal. Ty jedynie podpisujesz umowę. A i jeszcze jedno – płacisz im prowizję.

Chcesz jak najwięcej zyskać na sprzedaży lokalu użytkowego? Samodzielnie stwórz ofertę, najlepiej taką, która będzie darmowa. Niestety, większość serwisów ogłoszeniowych pobiera opłaty za ogłoszenia wystawiane w dziale nieruchomości, wyjątkiem jest natomiast Sprzedajemy.pl, gdzie na stronie https://sprzedajemy.pl/nieruchomosci/lokale-uzytkowe bezpłatnie opublikujesz ofertę. Nic więc nie tracisz. Teraz musisz już „tylko” opisać swoją nieruchomość.

Tworzenie oferty o sprzedaży nieruchomości – o czym pamiętać?

W przypadku nieruchomości komercyjnej, o charakterze inwestycyjnym, jaką jest lokal użytkowy, liczą się przede wszystkim konkretne informacje. Należy dokładnie określić, jaka jest lokalizacja lokalu, powierzchnia oraz na którym piętrze się znajduje. Warto wstawić zrzut pomieszczeń z zaznaczonymi wymiarami oraz ścianami nośnymi. W ogłoszeniu trzeba zawrzeć też informacje dotyczące kwestii, które mogą być najbardziej interesujące dla kupujących. Może to dotyczyć niezależnej wentylacji czy zgody wspólnoty mieszkaniowej na prowadzenie działalności gastronomicznej lub sprzedaż alkoholu.

Przy okazji należy wspomnieć, że większość nabywców dostosowuje lokal do swoich potrzeb, dlatego najlepiej jest go zupełnie pozbawić sprzętów oraz zbędnych instalacji – powinien być w stanie „surowym”, dopiero wtedy będzie można ocenić jego potencjał.

A co ze zdjęciami? Mają oddawać stan nieruchomości, najlepiej jest też pokazać elewację z zewnątrz. I trzeba mieć świadomość, że oferty bez zdjęć lub z ich małą ilością nie cieszą się zainteresowaniem.

Wycena lokalu użytkowego

Bardzo ważną kwestią jest wycena lokalu użytkowego. Od czego będzie zależeć? Od położenia, wielkości, lecz przede wszystkim od rentowności, czyli zależności między dochodem uzyskanym z lokalu, a jego ceną. W dokonaniu obliczeń pomoże Ci rzeczoznawca, możesz też sam skorzystać z kalkulatorów wyceny nieruchomości, które dostępne są w internecie – pamiętaj jednak, że one nie biorą pod uwagę wszystkich czynników, które będą wpływać na cenę Twojego lokalu.

Kontakt z kupującymi

Gdy już ktoś zainteresuje się Twoim ogłoszeniem, musisz zadbać o profesjonalny kontakt. Niezwłocznie odpowiadaj na wszystkie e-maile oraz telefony, umawiaj się na oglądanie Twojego lokalu w dogodnym terminie. Na miejscu nie zachowuj się jak sprzedawca – inni przedsiębiorcy pewni i tak znają wszystkie sprzedażowe sztuczki. Trzymaj się tej zasady, co w przypadku tworzenia oferty – bądź konkretny. Przygotuj informacje o tym, za ile można wynająć ten lokal, jaki jest jego stan techniczny i prawny oraz jakie opłaty są z nim związane (np. wysokość czynszu odprowadzanego do wspólnoty).

Podatek od sprzedaży lokalu firmowego

Na końcu pamiętaj, że od sprzedaży lokalu użytkowego musisz odprowadzić podatek – jest to bowiem źródło przychodów dla Twojej działalności gospodarczej.

Poprzedni artykułZłomowanie aut – procedury, dokumenty, obowiązki
Następny artykułCzym jest pełna księgowość?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj