Czym jest pełna księgowość?

Czym jest pełna księgowość?

Pełna księgowość jest skrótową nazwą dla konieczności prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jest ona – wbrew pozorom – obowiązkiem całkiem sporej rzeszy przedsiębiorców. Do rejestrowania przychodów i kosztów w taki sposób są zobowiązane nie tylko spółki, ale również osoby fizyczne.

Skomplikowane prowadzenie ksiąg rachunkowych

Pełna księgowość jest znacznie bardziej skomplikowaną formą księgowości niż ewidencja przychodów, czy nawet podatkowa księga przychodów i rozchodów. W ramach pełnej księgowości konieczne jest utworzenie właściwej liczby kont, które dzielą się na analityczne i syntetyczne. Co więcej, niezbędne jest także prawidłowe ewidencjonowanie zdarzeń księgowych. W przypadku podmiotów, które podlegają ustawie o rachunkowości, konieczne jest także tworzenie sprawozdań finansowych na koniec każdego okresu.

Kto jest zobowiązany do prowadzenia pełnej księgowości?

W zależności od formy prowadzenia działalności, a także wysokości przychodów dopuszczalne są różne formy ewidencjonowania przychodów i rozchodów. Do prowadzenia pełnej księgowości zobowiązane są spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, a także osoby fizyczne. Jest jednak jedno zastrzeżenie: jeśli ich przychód za ubiegły rok wyniósł co najmniej 1 200 000 euro.

W przypadku podmiotów, których przychody nie osiągnęły takiej wartości, prowadzenie pełnej księgowości nie jest konieczne i mogą one wybrać inną formę rozliczania.

Pełna księgowość – najlepiej skorzystać z pomocy fachowca

Prowadzenie pełnej księgowości nie należy do najłatwiejszych, dlatego aby ustrzec się przed błędami, najlepiej jest skorzystać w rozliczeniach z pomocy fachowca. Księgowość pełna stanowi bowiem szczegółowe i precyzyjne rozliczenie każdej wartości pieniężnej, jaka przepływa przez firmę. Informacje, które można odczytać za jej pomocą, dają pełny i kompleksowy ogląd sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorstwo. Każdy ruch w firmie, która wymaga rozliczenia z pełną księgowością wymaga skrupulatnego notowania z pełnym opisem.

1 KOMENTARZ

  1. Bardzo dobry artykuł, ponieważ uświadamia ludzi kto, a także jak ciężko prowadzić pełną księgowość. Prowadzenie ksiąg rachunkowych, wykonywanie rozliczeń nie jest łatwym zadaniem dla osoby, która nigdy wcześniej nie miała styczności z księgowością. Niestety, ale istnieje możliwość popełnienia błędów, a to wiąże się z dużymi kosztami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here