Co warto wiedzieć o systemie zarządzania jakością?

Co warto wiedzieć o systemie zarządzania jakością?

ISO 9001 to najbardziej znany system certyfikowany na świecie. Do tej pory wdrożyło tą normę już ponad milion organizacji różnego typu. System zarządzania jakością wg ISO 9001 można zastosować zarówno w dużej międzynarodowej korporacji, jak i małej firmie rodzinnej.

Coraz częściej certyfikację ISO dotyczącą zarządzania jakością mają także jednostki administracji państwowej, a także organizacje pozarządowe. Warto zauważyć, że norma ISO est tak uniwersalna, że można ją wykorzystać w dowolnej branży, lokalizacji oraz niezależnie od wielkości organizacji.

Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania jakością?

ISO 9001 to norma, która pomaga organizacji osiągać coraz lepsze cele jakościowe. Jest to możliwe dzięki opracowaniu i wdrożeniu procedur działania, które poprawiają efektywność. Wdrożenie tej normy wpływa też korzystnie na finanse firmy, ponieważ ograniczone są jej koszty, a dzięki lepszej jakości rosną przychody. Warto też zauważyć, że posiadanie certyfikatu ISO poprawia także wizerunek firmy zarówno wśród klientów, jak i kontrahentów.

Jak przebiega certyfikacja ISO 9001?

W pierwszej kolejności konieczne jest sprawdzenie aktualnej sytuacji firmy pod kątem zgodności z wymogami normy. Można taką kontrolę przeprowadzić w formie audytu wstępnego, który wykonuje audytor z jednostki certyfikującej. Bardzo ważne jest dogłębne poznanie zasad systemu i ich praktycznej interpretacji. Wytyczne normy powinny być dobrze znane w firmie, więc należy przeszkolić jej pracowników. Kolejnym punktem jest opracowanie dokumentacji, czyli przede wszystkim Księgi Jakości oraz szczegółowych procedur. Kiedy wszystkie zasady są wdrożone konieczna jest weryfikacja przez niezależnego audytora zewnętrznego. Audyt certyfikacyjny dokładnie sprawdza, czy system został poprawnie wdrożony. W razie wystąpienia niezgodności, należy w określonym czasie wprowadzić działania naprawcze. Gdy wszystko już działa zgodnie z normą ISO 9001, organizacja otrzymuje certyfikat, który jest ważny przez okres trzech lat.

Poprzedni artykułJakie eventy dla firm warto dziś organizować?
Następny artykułSystem CRM – dlaczego powinieneś go wdrożyć w swojej firmie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj