Blogi, czyli pomysł jak zaistnieć w sieci i nie tylko

Blogi, czyli pomysł jak zaistnieć w sieci i nie tylko

Blogi były początkowo formą cyfrowego pamiętnika. Obecnie niektóre urosły do rangi mediów opiniotwórczych i są formą indywidualnej aktywności w sieci. Kiedyś jako sposób wyrażania własnych refleksji, dziś są pewnego rodzaju przepisem na sukces.

Blogi są czymś więcej niż internetowym dziennikiem. Z pewnością taki był ich pierwszy etap. Dziś są pomysłem na cyfrowe “być albo nie być”. Wykorzystują tę formę nie tylko pojedyncze osoby, które chcą mieć swój wkład w komentowanie rzeczywistości, ale także firmy, które przez obowiązujący nieformalny styl wypowiedzi, chcą dotrzeć do określonej grupy odbiorców.

Kto wykorzystuje blog jako kanał dotarcia do odbiorców?

Bloggerów można podzielić generalnie na dwie grupy. Blogi prowadzą ci, którzy chcą wyrazić swoją opinię i przysłowiowo zaistnieć w sieci, a także ci którzy zamierzają wykorzystać tę nieoficjalną formę wypowiedzi do swoich własnych celów. Największą siła jest tzw. blogosfera, czyli cała społeczność autorów i ich czytelników, którzy komentują nawzajem swoje teksty i wpływają na ich szerszy odbiór. Nierzadko piszący jest jednocześnie czytelnikiem i recenzentem innych autorów. W przestrzeni cyfrowej każdy startuje z tego samego poziomu – o popularności twórcy bloga decydują ci, którzy zostawiają pod tekstami swoje opinie, a przede wszystkim udostępniają wyselekcjonowane treści szerszej publiczności. Za przykład mogą służyć największe firmy, które właśnie dzięki tym kanałom docierają do szerszej publiczności.

Jak skutecznie blogować?

Poza lekkim piórem i pomysłem na swój własny styl, w blogowaniu najważniejsza jest konsekwencja i regularne wpisy – warto jeśli notatki uzupełniane są co kilka dni. W ten sposób czytelnicy przywiązują się do autora. Jeśli ktoś jest obecny i nie daje o sobie zapomnieć, może liczyć na rosnące grono odbiorców – zasada jest bardzo podobna do schematu codziennej gazety. Autor nie powinien się bać konfrontacji z innymi blogerami. Warto wymieniać się opiniami i tak naprawde dbać o dobre relacje z konkurentami – im więcej interakcji, tym lepsza pozycja w wyszukiwarce Google.

Bloger nie powinien bać się podejmowania kontrowersyjnych tematów, które nie tylko zapewniają przysłowiowe ‘lajki’, ale mimo negatywnego wydźwięku generują to co najważniejsze – ruch w sieci. W przeciwieństwie do tradycyjnego pamiętnika, blog jest sposobem komunikowania się z innymi użytkownikami cyfrowej przestrzeni.

Od blogera do influencera

Prawdą jest, że dzisiejsze media bardzo chętnie wykorzystują wizerunek tzw. influencerów, czyli osób, z których zdaniem liczą się inni. Dla innych kanałów jest to szansa na poszerzenie grona odbiorców o tych, którzy podążają za swoimi idolami. Prawdą jest również, że pojęcia bloger i influencer nie są tożsame. Jeśli jednak opinia wyrażania w sieci zaczyna przynosić rozgłos i poparcie, a komentarze nie są jedynie przypadkowo pozostawionymi lajkami, to autor zaczyna mieć realny wpływ na opinie czytelników. Dobry bloger potrafi tak adresować przekaz, że odbiorca ma wrażenie, iż adresowany jest bezpośrednio do niego.

Czytaj więcej: Polityka UE a wolność mediów – czy będzie ograniczona?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here